V ulicích se vyskytuje člověk obalový. Kampaň upozorňuje na hromadění odpadků během nákupu

V Praze začíná kampaň neziskové organizace Bezobalu. Aktivisté během ní chtějí lidem ukázat, jak můžou ušetřit peníze i přírodu. Stačí, když budou nakupovat zboží bez průmyslových balení. Podle šéfa kampaně Petra Hanzela každý Čech průměrně vyprodukuje kilo odpadků denně. Kampaň má lidem ukázat, že to může být mnohem méně a s nadsázkou představuje nově objevený článek evolučního řetězce - člověka obalového.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Organizace představila člověka obalového, chce poukázat na změnu ve spotřebitelském chování.

Organizace představila člověka obalového, chce poukázat na změnu ve spotřebitelském chování. | Foto: Bezobalu

„Homo sapiens začal nacházet velkou zálibu v různém balení, on má vlastně velký smysl pro hygienu. A potom se vlastně začal proměňovat sám v ten obal," vysvětlila s nadsázkou vznik nového druhu člověka obalového - homo cucculus - Michaela Tůmová z neziskové organizace Bezobalu.

Ona i další aktivisté přitom na sobě měli kostýmy slepené z asi tří kilogramů různých obalů. Tolik odpadu podle šéfa kampaně Petra Hanzela vyprodukuje průměrný člověk za tři dny. Kampaň má lidem ukázat, že to může být mnohem méně.

„Každý má šanci. Ať už začne tím, že si začne nosit plátěnou tašku na nákupy anebo třeba si zvykne chodit do takzvaných bezodpadových obchodů," říká Hanzel.

Organizace Bezobalu už takový obchod s trvanlivým zbožím v Praze provozuje dva roky. Za tu dobu se jí přihlásily desítky zájemců o obchody v regionech. Iniciativa proto vypsala online sbírku, která má podpořit vznik školícího centra i míst, kde by si lidé mohli nakoupit bez obalů i pečivo, drogerii nebo krmiva pro zvířata. Stačí si přinést vlastní nádoby.

O motivaci lidí tato nakupovat přitom aktivisté příliš nepochybují. Život bez obalů podle Hanzela šetří nejen přírodu, ale i peněženku. „Ta čísla se pohybují od 10 do 60 procent. Třeba u koření je často toho obsahu méně než toho obalu," dodává.

Tvůrci kampaně se inspirovali v USA, Itálii nebo Velké Británii. A sami se snaží ideálu bezodpadového života přiblížit. „Úplně nejobtížnější bylo snášet reakce okolí. Přijdete do obchodu a podáte jim ovoce a zeleninu v plátěném pytlíku. Tak zpočátku byli zaměstnanci nevrlí," popsala zkušenosti Adéla Krejčí, která si na sebe také vzala tříkilové brnění z odpadků. Celé odpoledne s ním bude chodit pražskými ulicemi, aby si s lidmi povídala o tom, jak se můžou i oni pokusit žít bez obalů.

Organizace Bezobalu představila novou kampaň upozorňující na spotřebitelské chování. | Foto: Bezobalu

Evelyna Kulíšková, ph Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme