Václavské náměstí se možná prodlouží až k Národnímu muzeu

Jak zklidnit magistrálu v centru Prahy, to bude jedno z hlavních témat pro nové vedení pražské radnice. Názory se zatím různí - od jednoduchého zúžení až po její zavrtání do téměř kilometrového tunelu za Národním muzeem. Tato varianta už je ale stará několik desítek let. Nenašel se mezitím nějaký levnější způsob? A k jakému názoru se kloní odborníci?

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Václavské náměstí a Národní muzeum

Václavské náměstí a Národní muzeum | Foto: Marián Vojtek

Auta tady na pražské severojižní magistrále u Národního Muzea prakticky po celý den tvoří hada, který se přetrhne vždy jen na pár chvil, když na semaforech spadne chodcům zelená. Do tří až pěti let se ale má Václavské náměstí spojit s muzeem tak, že se část magistrály jednoduše zruší a převede za muzeum do tunelu. Nejde ale jen o magistrálu, připomíná architekt Jakub Cígler:

„Václavské náměstí by se mělo vyčistit a mělo by být více pro pěší, což v praxi bude znamenat rozšíření chodníků. Jde také o vytvoření podzemního parkoviště pro lidi, kteří na Václavském náměstí žijí nebo pracují.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Na Václavské náměstí zavítal v předvolebním seriálu Petr Sehnoutka.

Architekt Cígler je vítězem čtyři roky staré soutěže na přeměnu Václavského náměstí. Celkem by jeho oprava měla přijít na 200 milionů korun. Na rekonstrukci spodní části náměstí už bude hotové stavební povolení, horní část u Muzea tak daleko zatím není. A to hlavně proto, že stále není jasné, co s magistrálou. Stát sice na začátku roku začal hledat ve výběrovém řízení projektanta tunelového řešení, dosud ale zakázku nikomu nezadal.

Převedení spodní části za Muzeum do tunelu by totiž přišlo minimálně na sedm miliard korun. Proti této variantě je také třeba architekt Václav Malina z ateliéru DUA, který spolupracoval na vítězném návrhu přeměny Václavského náměstí.

„Nemyslím si, že by měl být výsledkem jakýkoli tunel. Navrhovali jsme například, že severojižní magistrála může zůstat před Muzeem a i za ním, přičemž musí být dodržena přiměřená forma dvou pruhů,“ uvedl Malina pro Radiožurnál.

A to právě z toho důvodu, že tunel dopravu zrychlí a ne zklidní. Odborníci se ale shodují, že nejlepší je řešit magistrálu v celých jejích deseti kilometrech, a ne jen její část u muzea. Tomuto a dalším pražským tématům se budeme věnovat v dnešní předvolební debatě, která začíná krátce po sedmnácté hodině.

Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme