Vady na dálnici D47 ohrožují životnost mostů, opravy by stály dvě miliardy

Více než dva tisíce vad, které jsou na části dálnice D47, negativně ovlivňují životnost mostů. Bezpečnost prý ale ohrožena není. To je výsledek posudků německých odborníků, které si nechalo zpracovat Ředitelství silnic a dálnic.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy | Zdroj: ČTK

Na ostravské části dálnice D1 se stavebním označením D47 se naklánějí a posouvají opěry mostních konstrukcí.

U tří z pěti ocelových mostů navíc dochází ke korozi. Šetření zjistilo, že za potíže mohou chyby v projektu. Ocel byla umístěna do nevhodného prostředí, kde je vystavena působení vody a posypové soli stékající z vozovky.

Pokud by mosty nebyly opraveny, podle auditu německých expertů by určitě nevydržely sto let, na které jsou stavěny.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výsledky posudků dálnice D47 přiblížila v Dopoledním Radiožurnálu Eva Kézrová

Němečtí odborníci popsali i důvody problémů a navrhli řešení. Jisté je, že pokud by se mosty měly uvést do správného stavu, do každého z nich by bylo nutné investovat 600 milionů korun, tedy celkem 1,8 miliardy.

Pětiletá záruka na stavbu dálnice D47 v listopadu končí, ŘSD ji však chce prodloužit na deset let. V případě, že se objeví další závady, by je tak zhotovitel stavby - firma Eurovia - musela opravit na vlastní náklady.

„Teď bude v rámci reklamačního řízení a dělení, kdo co zaplatí, důležité mít na stole silné argumenty k tomu, abychom zhotovitele přesvědčili, že za to může on, a ne zcela i stát,“ říká ředitelka Úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová.

Jestli německé posudky zjednodušší reklamaci, není podle zástupkyně firmy Petry Kučerové jasné. „Těžko to můžeme zodpovědně vyhodnotit, protože posudky německých expertů jsme neviděli. Všechny reklamované vady na inkriminovaných úsecích postupně projednáváme," tvrdí a dodává:

„Nemůžeme ale všechny paušálně akceptovat, dokud se s investorem, tedy Ředitelstvím silnic a dálnic, nedohodneme na příčinách každé jednotlivé vady, protože to je pro určení odpovědnosti za vady rozhodující.“

ŘSD požaduje také neustálý monitoring dálnice, aby se předcházelo složitým vadám a komunikace se postupně uvedla do dobrého stavu. Podle informací Radiožurnálu Eurovia požadavek ŘSD uzná.

Problematický úsek dálnice D47/D1 u Ostravy | Foto: ČTK

Eva Kézrová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme