"Váš výplod je psychicky nesvéprávný." Dezinformační weby reagují na žebříček falešných zpráv

Analýza článků z dezinformačních webů, kterou provedl server iROZHLAS.cz, ukázala, že takzvané fake news jsou stále v širokém oběhu. Požádali jsme proto o vyjádření autory nejčtenějších textů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fake news (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay

Žebříček desítky neúspěšnějších falešných zpráv v roce 2017 obsahuje texty z celkem šesti dezinformačních webů - Svobodné noviny, Aeronet, Lajkit, Svět kolem nás, Parlamentní listy a Nová republika. Server iROZHLAS.cz oslovil s žádostí o vyjádření všechny, do pátku však zareagovaly pouze dva.

Reakce Aeronetu

První z nich, anonymně publikovaný Aeronet, se ohradil proti označení textu Nad Evropou se valí radioaktivní mrak pocházející zřejmě z podivné exploze ve francouzské jaderné elektrárně, který se v žebříčku umístil třetí, za nepravdivý. "Nazývat upozornění obyvatelstvu na nebezpečí falešnou zprávou, když veškeré informace jsme převzali od listů jako The Guardian, je nanejvýš neprofesionální a zaujaté," tvrdí v reakci šéfredaktor webu, který se podepisuje pouze jako VK.

"Doporučili jsme našim čtenářům přijmout taková opatření, která eliminují rizika pro případ, že by se opakovala situace z roku 1986, kdy tehdejší média v Československu také bagatelizovala a zkreslovala údaje o zamoření ve Střední Evropě po havárii v Černobylu."

Informaci o únorovém výbuchu v jaderné elektrárně ve francouzském Flamanville označil český Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) za poplašnou zprávu. K výbuchu v elektrárně sice skutečně došlo, ale šlo pouze o explozi větráku, při níž žádná radiace neunikla. "Ze strany SÚJB a jiných orgánů státní správy není důvodu k utajování jakékoliv informace týkající se případného ohrožení zdraví lidí. Pokud by bylo potřeba chránit zdraví obyvatel ČR a zavádět jakákoliv opatření na jejich ochranu, byla by tato opatření okamžitě přijata a občané pravdivě informováni," informoval úřad.

Šéfredaktor Aeronetu také považuje za absurdní, že česká média vykreslují web jako proruský. "My hájíme české národní zájmy a publikujeme profesionální analýzy jako názorová platforma pro ty, kteří hledají pravdivé a nezaujaté zpravodajství," uvádí ve své odpovědi.

Reakce Parlamentních listů

Druhá z reakcí serveru iROZHLAS.cz přišla od Jana Holoubka, ředitele Parlamentních listů. Ty jsou zdaleka nejčtenějším webem označovaným jako dezinformační, od zbytku se ale odlišují také neanonymitou autorů a veřejnou vlastnickou strukturou. Ze 70 procent je vlastní podnikatel a senátor Ivo Valenta. 

Podle Holoubka není text vojenského analytika Martina Kollera To nemá obdoby. Stropnický předal polovinu naší armády pod německé velení. Vojenský analytik vstává ze židle dezinformační, protože je autorem "autorizovaný, jím sepsaný a jím podepsaný". Informaci přitom už v únoru vyvrátilo ministerstvo vnitra.

Zároveň se Holoubek ohrazuje proti zařazení rozhovoru s Pavlem Novotným mezi dezinformace, což však přitom server iROZHLAS.cz neudělal. "Je taky na zamyšlenou, jak je možné, že jste placen veřejnoprávním médiem, jelikož považuji Váš 'výplod' za psychicky nesvéprávný," uzavírá svou reakci.

Michal Zlatkovský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme