Ve dvě hodiny ráno začal v celé Evropské unii včetně Česka platit letní čas

Dnes ve dvě hodiny se změnil čas ze zimního na letní. Ručičky na hodinkách si lidé posunuli o 60 minut dopředu. Letní čas bude platit následujících sedm měsíců. Střídání času má stále mnoho odpůrců.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přechod ze zimního času na letní | Foto: Michal Jindra

Podle lidí protestujících proti letnímu času je změna nelogická a bezohledná a pro některé ze zdravotního hlediska i komplikovaná. S tím se potýká i třeba prodavačka z velikonoční tržnice na pražských Vinohradech. „Protože ty změny vadí i na psychiku, ten čas je převrácený,“ říká.

Profesorka Soňa Nevšímalová z neurologické kliniky pražské Všeobecné fakultní nemocnice potvrzuje, že hlavně starší lidé změnu času hůř snáší. „Říká se, že lidé mladší se té změně daleko lépe přizpůsobují než lidé starší. Obecně se má za to, že tu jednu hodinu naše tělo vstřebá během několika dnů, to znamená ten cirkadiální rytmus se upraví,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O přechodu ze zimního na letní čas informovala redaktorka Lucie Husárová

Hlavním důvodem ke změně času byla v minulosti úspora energie. Tento argument už ale podle mluvčího pražské energetiky Petra Holubce dávno neplatí.

„Změna času je sympatická, protože je déle vidět. Ale z pohledu energetiky to fakt nemá žádný význam. Například v Praze je špičkový odběr v těchto dnech kolem 15. hodiny a pohybuje se ve výši 1100 MW. To je pro srovnání třeba jeden temelínský blok jen pro Prahu,“ říká Holubec a pokračuje:

Rusko řeší možný návrat ke střídání zimního a letního času. Kvůli olympiádě

Číst článek

„Ale v loňském roce to bylo ve stejném čase kolem 13. hodiny a bylo to jen 1000 MW. A ten rozdíl zhruba 10 procent já přičítám počasí a klimatickým podmínkám. Loni na jaře jsme chodili v tričkách, už jsme měli krásné jaro. Letos máme pořád zimu.“

U vlaků naběhlo hodinové zpoždění

Změna času ovlivňuje i provoz na železničních tratích. 15 nočních spojů se úderem druhé hodiny ráno dostalo do hodinového zpoždění. Přípojové vlaky nemohou v těchto případech čekat, aby se zpoždění nepřenášelo i na denní spoje.

„Týká se to 15 dálkových nočních vlaků, je to například Euronight Slovakia, Euronight Metropol nebo rychlíky Silesia, Vltava a další. Netýká se to regionálních spojů, ty v té době nejezdí. Cestující většinou v těchto nočních vlacích pospávají, takže tu změnu prospí. Navíc nestráví v těch vlacích delší dobu, než kdyby jeli normálně,“ informuje za České dráhy Radek Joklík.

Přeřídit hodiny na pražském orloji je snadné. Stroj se lidským časem neřídí

Číst článek

Ti, kteří chtěli do těchto nočních spojů přistoupit, tak museli počítat s tím, že budou čekat. Letní čas byl v Československu poprvé zaveden za první světové války a vrátil se během té druhé. Definitivně si Češi hodinky začali posouvat od roku 1979, a to kvůli energetickým potížím.

Lucie Husárová 1, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme