Veřejnou dopravu v Česku ochromí 1. března stávka

V pondělí se na mnoha místech České republiky na pět hodin zastaví veřejná doprava. Odboráři budou od čtyř do devíti ráno protestovat proti vyššímu zdanění svých zaměstanecký výhod, např. režijních jízdenek. Daň z přidané hodnoty se totiž od ledna počítá z tržní hodnoty benefitů a ne z ceny pro zaměstnance, která byla výhodnější.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak

Vlak

Odbory se tak rozhodly i přesto, že politici po úterní schůzce s premiérem Janem Fischerem slíbili, že v březnu ve sněmovně bez obstrukcí projednají danění režijních jízdenek a dalších benefitů. Odbory ale chtěly jasné záruky, že změnu zákona poslanci projednají včas. Odbory v dopravě současně vyzývají i ostatní zaměstnace, aby se k jejich akci připojili.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Jan Herget informuje o vyhlášení stávky

"Věříme, že se k nám přidají i ostatní zaměstnanci ve všech oborech, resortech. Protože naše akce je v zájmu všech zaměstnanců v České republice; to není jen o stávce na železnici," řekl Radiožurnálu odborář Jaroslav Pejša.

Načasování na ranní špičku

Asi nejcitelnější dopad bude mít zastavení vlakové dopravy v ranní špičce - soupravy nevyjedou od 4. do 9. hodiny ranní. Stát zůstane i hromadná doprava v hlavním městě. Stávka podle ředitele odborového svazu dopravy Luboš Pomajbíka totiž ochromí i pražské tramvaje a autobusy, strojvedoucí metra svůj postoj ke stávce zatím tají.

Přehrát

00:00 / 00:00

O danění zaměstnaneckých benefitů mluvili v Ozvěnác dne Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů a Peter Chrenko, náměstek ministra financí pro daně

Ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák ale věří, že hromadná doprava v hlavním městě nakonec přeci jen rozjede: " Pevně doufám, že stejně jako před dvěma lety, pokud budou odboráři dopravního podniku budou proti něčemu protestovat, tak to rozhodně nebude formou, že by zastavili dopravu a poškodili nebo omezili tím cestující."

Odboráři dopravních podniků v jiných městech a také strojvůdci metra se o formě stávky rozhodnou ve středu.

Premiér je kritický

Premiér Jan Fischer nepovažuje stávku za odpovídající krok k prosazení požadavků odborů. V písemném stanovisku zaslaném Radiožurnálu uvedl, že řešení je v rukách zákonodárců. Ti by měli změnit zákon o dani z přidané hodnoty a vrátit zaměstnanecké výhody do stavu před lednem 2010 na své březnové schůzi. Ani to ale zřejmě stávku neodvrátí, protože zákon musí schválit také senát a podepsat prezident.

Přehrát

00:00 / 00:00

Předseda Odborového svazu doprava Luboš Pomajbík vysvětlil důvody stávky ve Stalo se dnes

Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů v Ozvěnách dne obhajoval postoj odborů. "My jsme už předem řekli, že nám nestačí přísliby, ale pouze záruky." Připomněl, že chtějí , aby poslanci svolali mimořádnou schůzi s jediným bodem programu - zaměstnaneckými benefity.

Pokud by změny nenastaly, zdražilo by se podle odborů závodní stravování, ceny ubytoven i režijní jízdenky.

Peter Chrenko, náměstek ministra financí pro daně zase řekl, že se bojuje s trochu hypotetickým problémem. "Protože se vychází z toho, že zdanění benefitů je namířeno proti zaměstnancům. Mohlo by to mít potenciální dopad na zaměstnavatele."

Cílem opatření je podle Chrenka, aby nedocházelo ke krácení DPH v situacích, kde si nárokuje určitou výši DPH na vstupu a odvádí nižší daň na výstupu.

V pořadu Stalo se dnes předseda Odborového svazu doprava Luboš Pomajbík - uvedl, že stávka by měla být po celých Čechách. "Zákon o DPH, který mění od 1. 1 zdanění všech zaměstnaneckých benefitů byl součástí Janotova balíčku už v září a my jsme se tři měsíce trpělivě snažili jednat o změně." Ke stejnému závěru došla i tripartita.

"Za tři měsíce se nepodařilo především kvůli Poslanecké sněmovně a způsobu jejího jednání dospět ke změně," posteskl si Pomajbík. "Pokud by došlo k vypuštění příslušného odstavce za zákona, došlo by ke splnění cíle a příčiny stávky by byla odstraněny."

Milan Kopp, Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme