Většina vlaků nemá klimatizaci. Ve vedrech proto vozte pití

Rekordní teploty v těchto dnech dělají potíže nejen lidem v zaměstnání, ale i při cestování. V autech se ještě docela dobře můžeme spolehnout na klimatizaci, hromadná doprava už je na tom hůř.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Praha hlavní nádraží. Ilustrační foto.

Praha hlavní nádraží. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Většina vozového parku klimatizaci nemá, protože jde o vagony patnáct až dvacet let staré. V motorácích i běžných rychlíkových vozech si ale můžeme otevřít okna a při rychlé jízdě kupé provětrat. Takové štěstí ale neměli minulý víkend cestující v německých rychlovlacích ICE, kde okna otevřít nejdou. Navíc v několika soupravách přestala fungovat klimatizace.

Přehrát

00:00 / 00:00

Klimatizované vlaky v Česku zkoušel Jan Herget.

„Rychlovlaky ICE nemají otevíratelná okna, navíc byly postižené vlaky přeplněny, takže se cestující údajně neměli kam přesunout a teplota ve vozech dosahovala až padesáti stupňů. Lidé byli zcela dehydrovaní, kolabovali. V jednom z vlaků muselo být po příjezdu do Berlína ošetřena čtyřiačtyřicet lidí. Devět studentů a studentek mělo potíže s krevním oběhem a skončili na kapačkách v nemocnici,“ referovala zpravodajka Českého rozhlasu Klára Stejskalová.

Klimatizace v Pendolinech

U Česku se okna nedají otevřít v Pendolinech a některých nových rychlíkových vagónech. Tyto soupravy, stejně jako elektrické jednotky City elefant, jsou ale vybavené klimatizací. Lukáš Zástěra, z odboru osobní dopravy, potvrdil, že České dráhy zatím potíže s vadnou klimatizací měly jen minimálně.

„Bohužel čas od času se tahle záležitost objeví, ovšem jsou to pouze jednotlivé případy. Nedochází k tomu tak, jako u kolegů v Německu. My případy můžeme řešit poměrně jednoduše, protože to není nic závažného,“ řekl Zástěra s tím, že pokud k nehodě dojde, snaží se personál z postiženého prostoru odvést.

V klimatizované vlaky si cestující vesměs pochvalují. „Myslím si, že je to dobré. Lepší než v nějakých osobácích nebo obyčejných rychlících. Určitě je to znát. Mohlo by to být studenější, ale je to dobrý,“ podotkl jeden z cestujících.

Někdy zima. Ale nevadí

Jiní naopak poukazují na to, že jim občas bývá v klimatizovaných vagónech zima. „Někdy je mi zima, takže si obléknu mikinu i v létě. Ale teď je to třeba v pohodě,“ řekla pasažérka. Pro případ havárie klimatizace je prý ale připravena. „Mám tady s sebou pití.“

Snad tedy české vlaky nepotrápí své cestující tak, jako se to stalo v Německu. Pokud se ale chystáte na delší cestu, je určitě dobré mít s sebou dostatek tekutin. Ať už volíte jakýkoli dopravní prostředek. Vlak může zůstat stát někde v poli a auta nebo autobusy třeba v koloně na dálnici. V rozpáleném odpoledni se vám pak dvoulitrová láhev s vodou bude určitě hodit.

Jan Herget, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme