Většina vlaků nemá klimatizaci. Ve vedrech proto vozte pití
Rekordní teploty v těchto dnech dělají potíže nejen lidem v zaměstnání, ale i při cestování. V autech se ještě docela dobře můžeme spolehnout na klimatizaci, hromadná doprava už je na tom hůř.
Většina vozového parku klimatizaci nemá, protože jde o vagony patnáct až dvacet let staré. V motorácích i běžných rychlíkových vozech si ale můžeme otevřít okna a při rychlé jízdě kupé provětrat. Takové štěstí ale neměli minulý víkend cestující v německých rychlovlacích ICE, kde okna otevřít nejdou. Navíc v několika soupravách přestala fungovat klimatizace.
„Rychlovlaky ICE nemají otevíratelná okna, navíc byly postižené vlaky přeplněny, takže se cestující údajně neměli kam přesunout a teplota ve vozech dosahovala až padesáti stupňů. Lidé byli zcela dehydrovaní, kolabovali. V jednom z vlaků muselo být po příjezdu do Berlína ošetřena čtyřiačtyřicet lidí. Devět studentů a studentek mělo potíže s krevním oběhem a skončili na kapačkách v nemocnici,“ referovala zpravodajka Českého rozhlasu Klára Stejskalová.
Klimatizace v Pendolinech
U Česku se okna nedají otevřít v Pendolinech a některých nových rychlíkových vagónech. Tyto soupravy, stejně jako elektrické jednotky City elefant, jsou ale vybavené klimatizací. Lukáš Zástěra, z odboru osobní dopravy, potvrdil, že České dráhy zatím potíže s vadnou klimatizací měly jen minimálně.
„Bohužel čas od času se tahle záležitost objeví, ovšem jsou to pouze jednotlivé případy. Nedochází k tomu tak, jako u kolegů v Německu. My případy můžeme řešit poměrně jednoduše, protože to není nic závažného,“ řekl Zástěra s tím, že pokud k nehodě dojde, snaží se personál z postiženého prostoru odvést.
V klimatizované vlaky si cestující vesměs pochvalují. „Myslím si, že je to dobré. Lepší než v nějakých osobácích nebo obyčejných rychlících. Určitě je to znát. Mohlo by to být studenější, ale je to dobrý,“ podotkl jeden z cestujících.
Někdy zima. Ale nevadí
Jiní naopak poukazují na to, že jim občas bývá v klimatizovaných vagónech zima. „Někdy je mi zima, takže si obléknu mikinu i v létě. Ale teď je to třeba v pohodě,“ řekla pasažérka. Pro případ havárie klimatizace je prý ale připravena. „Mám tady s sebou pití.“
Snad tedy české vlaky nepotrápí své cestující tak, jako se to stalo v Německu. Pokud se ale chystáte na delší cestu, je určitě dobré mít s sebou dostatek tekutin. Ať už volíte jakýkoli dopravní prostředek. Vlak může zůstat stát někde v poli a auta nebo autobusy třeba v koloně na dálnici. V rozpáleném odpoledni se vám pak dvoulitrová láhev s vodou bude určitě hodit.