Vláda schválila návrh zákona o elektronické evidenci tržeb

Vláda schválila návrh zákona o elektronické evidenci tržeb. Ministerstvo financí si od normy slibuje omezení šedé ekonomiky a lepší výběr daní. Doprovodné návrhy k zákonu také snižují sazbu DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent a zavádí jednorázovou slevu 5000 korun pro plátce daně z příjmů fyzických osob, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby. Systém by měl být spuštěn nejdřív v únoru 2016.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Andrej Babiš | Foto: Ministerstvo financí ČR

Od počátku by se mělo podle dostupných návrhů zavedení elektronické evidence tržeb týkat restaurací, hotelů a stravovacích služeb.

O čtvrtletí později by měly tržby evidovat i firmy v oblasti velkoobchodu a maloobchodu. O dalším rozšíření systému na další odvětví by měla rozhodnout následně vláda.

„Je to zákon ve prospěch všech poctivých živnostníků, podnikatelů a občanů. Pokud někdo podniká nepoctivě, neodvede DPH, platí zaměstnance hotově, neodvádí zdravotní a sociální pojištění, a navíc někteří takoví zaměstnanci berou podporu v nezaměstnanosti, tak nás podvádí čtyřikrát,“ uvedl po jednání vlády ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš.

Premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka připomněl, že vláda má zavedení elektronické evidence tržeb v koaliční smlouvě a také v programovém prohlášení:

Evidence tržeb ano, ale neměla by se týkat jen nás, říká šéf asociace restaurací

Číst článek

„Myslím, že je to opatření, které pomůže všem poctivým podnikatelům, kteří daně platí a ocitli se v nerovné pozici vůči svým kolegům, kteří se snaží stát na daních šidit. Samozřejmě si od toho také slibujeme zvýšení daňových příjmů v příštích letech nejen státu, ale také obcí a krajů.“

Před dnešním jednáním vlády měly k finální podobě návrhu výhrady koaliční lidovci. Materiál například podle nich nereflektoval dohodu koaliční rady, že výčet živností, na které bude evidence tržeb aplikována, bude řešen nařízením vlády.

Pak ale dostali od koaličních partnerů ujištění, že se s jejími připomínkami počítá a jejich ministři hlasovali pro. Vláda tak normu schválila jednohlasně.

„My jsme s tím od začátku principiálně souhlasili. Je to i v programovém prohlášení vlády. Jediné, co jsme říkali, ať je to opravdu kvalitní materiál. Ať tam nejsou zjevné chyby, které tam byly. Poté, co se tyto věci do materiálu zapracovaly, jsme jako ministři za KDU-ČSL hlasovali pro,“ vysvětlil ministr zemědělství z KDU-ČSL Marian Jurečka.

„Po zákonu o prokazování původu majetku je zákon o elektronické evidenci tržeb, který dnes vláda schválila, dalším důležitým nástrojem k zamezení daňových úniků,“ uvedl Sobotka.

Účinnost zákona bude podle něj taková, aby umožnila dotčeným subjektům se na spuštění elektronické evidence tržeb dostatečně připravit.

Pravice slibuje obstrukce

Sněmovna by elektronickou evidenci tržeb mohla začít projednávat už na červnové schůzi.

S návrhem nesouhlasí opoziční TOP 09, ODS a například Asociace podnikatelů a manažerů a Strana soukromníků. Občanští demokraté přitom hrozí při projednávání zákona ve Sněmovně obstrukcemi.

„Budeme využívat všech nástrojů, které nám poskytuje jednací řád, aby zákon schválen nebyl,“ řekl na dnešní tiskové konferenci ve sněmovně šéf ODS Petr Fiala a dodal:

„Myšlenku, že každý, kdo podniká, chce podvést stát, odmítáme. To, že budeme všechny za naše peníze kontrolovat, není dobrá cesta. Ten zákon nás bude všechny hodně stát.“

Státní rozpočet podle propočtů MF může celkově získat z DPH a daně z příjmu dodatečně ze sektoru stravování a pohostinství a maloobchod zhruba 12,5 miliardy korun.

Z původního návrhu ministerstvo financí odstranilo povinnost zákazníka převzít účtenku a naopak nově zařadilo účtenkovou loterii.

Návrh také počítá s výjimkami. Evidovat tržby nebudou muset například školní jídelny a menzy, pokud nevydávají jídla pro veřejnost. Dále se evidence zřejmě nebude týkat linkových autobusů, jídelních a nápojových automatů, sociálních služeb, finančních institucí nebo státem regulovaných segmentů, jako je například energetika nebo poštovní služby.

Pokuta až půl milionu

Finanční správa bude mít k dispozici i sankce při porušování zákona. Ty budou od prostého napomenutí přes udělení pokuty na místě nebo pokuty ve správním řízení do 500 tisíc korun až po dočasné uzavření provozovny nebo přerušení činnosti.

Kvůli zavedení evidence tržeb by měla finanční správa přijmout 300 kontrolorů. Celní správa by měla přijmout zhruba stovku lidí.

Inspirací pro zavedení byly zkušenosti z Chorvatska. Tam se po zavedení evidence tržeb údajně v pohostinství zvýšily tržby o 55 procent a v maloobchodě o 28 procent. Některou z forem evidence tržeb využívá podle ministerstva řada zemí. V EU jsou to Itálie, Maďarsko, Slovensko, Polsko, Belgie, Litva, Malta, Švédsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko a Kypr.

„Model zaváděný v České republice není založen na klasických registračních pokladnách, ale na možnosti podnikatele zvolit si libovolné zařízení, které je schopno on-line komunikace s finanční správou. Tedy žádné certifikace ani monopolní dodavatel,“ uvedlo ministerstvo.

Tisíce nebo desetitisíce?

Podle účetní specialistky společnosti Sečteno Jolany Pražákové stoupnou náklady na zavedení elektronické evidence tržeb drobným podnikatelům a živnostníkům o 20 tisíc až 30 tisíc korun ročně.

„Kromě pokladen, internetu a tiskáren je třeba očekávat vyšší zátěž firem zejména v důsledku dotazování finanční správy, školení lidí, většího vytížení účetních...,“ upozornila Pražáková.

Babiš však již dříve řekl, že podnikatelé si budou moci software, aplikaci a spojení s finanční správou pronajmout, celý balíček bude stát 100 až 300 korun za měsíc. S elektronickou pokladnou, která čte čárový kód a stojí zhruba 7000 korun, půjde o 500 korun měsíčně.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme