Vláda se bude znovu zabývat zavedením mýta pro nákladní auta

Vláda bude znovu jednat o zavedení elektronického mýta pro nákladní auta na českých silnicích a dálnicích. Kabinet měl mýtné na programu už minulý týden, jednání ale o týden odložil. Ministři se na myšlence zavést mýtné shodli. Podle nich ale není reálné zavést mýto od ledna příštího roku, jak se původně plánovalo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

řidiči u pokladního terminálu

řidiči u pokladního terminálu | Zdroj: ČTK

Ministerstvo původně chtělo, aby se urychlila výběrové řízení na poradce a dodavatele, a to tak, že se spojí. Vláda naopak trvá na jejich oddělení, protože předpokládá velký zájem uchazečů, což zvyšuje pravděpodobnost různých námitek a odvolání. Šéf resortu Milan Šimonovský uznal, že argumenty jeho kolegů jsou oprávněné.

Druhý důvod je změna zákonů. "Legislativní proces je zatížen i rizikem toho, že optimistický odhad může být zmařen rozhodnutím sněmovny, což mohu dokládat z vlastní zkušenosti našeho ministerstva při zákonu o provozu na pozemních komunikacích," připomněl ministr Šimonovský svůj loňský neúspěch s bodovým systémem pro řidiče.

Výběrové řízení na dodavatele systému chce ministerstvo dopravy vypsat do konce března. Zpočátku by měl stát vybírat mýtné na 970 km rychlostních komunikací, po roce 2008 na celkem 3000 km rychlostních komunikací a silnic I. třídy. Uvažovaná výše mýta pro vozidla nad 12 tun se pohybuje kolem 4,20 Kč za kilometr.

Kvůli mnohamiliardové zakázce na vybudování systému mýta v Česku napsal premiéru Grossovi německý kancléř Schröder a přimlouval se za zavedení německého modelu. Schröder se mimo jiné obává, aby vláda nestanovila takové podmínky výběrového řízení, které by předem vyřadily německo-francouzskou firmu Toll Collect. Právě ta získala podobný lukrativní kontrakt v Německu.

Mezi firmami, které otevřeně deklarovaly svůj zájem o zakázku, jsou konsorcia vedená firmami Siemens, Kapsch, IBM a Transtoll. Nabídky firem se přitom liší zejména v technologickém řešení. Podle části uchazečů obsahuje materiál předkládaný ministerstvem dopravy některé podmínky, které může splnit pouze konsorcium vedené společností Kapsch.

Elektronické mýtné má omezit růst nákladní dopravy přes Českou republiku. Cílem státu je však také narovnat podmínky na dopravním trhu. V současnosti železniční doprava platí za využití dopravní cesty víc než automobilová. Díky mýtnému by se tak část nákladu mohla vrátit na železnici. Stát chce také z mýtného získat více prostředků na výstavbu a údržbu silniční sítě. Osobní vozy zatím budou stále používat dálniční známky.

Aleš Heřmánek, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme