,Mrtvý projekt.‘ Vláda zrušila územní ochranu budoucí trasy koridoru Dunaj-Odra-Labe

Vláda ve středu zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. V tiskové zprávě o tom informovali vládní Piráti, potvrdil to i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zrušení územní ochrany budoucí trasy kanálu fakticky znamená konec tohoto projektu, který prosazoval prezident Miloš Zeman. Vládní koalice se ke zrušení kanálu zavázala v programovém prohlášení.

Tento článek je více než rok starý.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 17:37 8. 2. 2023) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Labe na Děčínsku (ilustrační foto)

Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda (ilustrační foto) | Foto: Ganossi | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0,©

„Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád,“ napsal Kupka. Uvedl, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu, celý projekt označil za nesmyslný.

Kanál Dunaj-Labe-Odra ne. Na Ostravsku chce ministerstvo napojení na Polsko, města jsou proti

Číst článek

Na tiskové konferenci po jednání vlády Kupka řekl, že vláda se chce ve vodní dopravě zaměřovat na smysluplné projekty. Jako příklad zmínil budování úvazišť pro malá plavidla a turistické lodě na Labi nebo rozvíjení podmínek splavnosti Labe a Vltavy.

S ohledem na polské plány na výstavbu oderského kanálu vláda podle Kupky zpracuje ekonomickou, dopravní a ekologickou studii, zda by mělo smysl navázat i několikakilometrový úsek na české straně.

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) uvedl, že kanál je po středečním rozhodnutí vlády mrtvý projekt.

„Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,“ uvedl.

Zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.

Kanál DOL díky nám skončil v propadlišti dějin. Dnes jsme na vládě udělali další krok, zrušili jsme územní rezervu, která pro možnou stavbu kanálu blokovala území. Obce a města na trase se tak mohou rozvíjet. K naplnění našich dopravních priorit použijeme lepší nástroje.

17:14 – 08. 02. 2023

10 271

„Velmi vítáme toto rozhodnutí, o které jsme za Ostravu léta usilovali. Pro nás to znamená odblokování rozsáhlého území pro další možný rozvoj města, ale především odstranění vážných ekologických rizik, která by byla s výstavbou a provozem kanálu spojena,“ sdělil ostravský primátor Tomáš Macura (ANO).

‚Brzdit nadšení‘

Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) řekl, že kraj od počátku projekt pokládal za nesmyslný a zbytečný.

„Je ale potřeba brzdit nadšení všech, že v tom koridoru budou hned stavět, protože stát změnil rezervu u sebe ve státním územním plánu, ta se musí přepsat do krajských zásad územního rozvoje a to se potom musí přepsat do územního plánu jednotlivých obcí, což je proces zhruba na pět až sedm let,“ řekl Unucka.

Vláda schválila faktickou stopku na megalomanský projekt Dunaj-Odra-Labe.
Na základě tohoto rozhodnutí konečně dojde k odblokování území mnoha obcí a krajů. Díky tomu budou moci po mnoha letech konečně využít své lokality smysluplněji, například pro výstavbu bytů.

15:15 – 08. 02. 2023

4 33

Kraj podle Unucky podporoval pouze minimalistickou variantu splavnění Odry k Bohumínu.

Před 30 lety vznikla největší slovenská vodní elektrárna Gabčíkovo. Dluh přírodě je patrný dodnes

Číst článek

„Říkali jsme, že to vnímáme jako alternativu dovozu plynu do kraje. Pokud teď vláda dala na stůl plynovod Stork 2, tak bude do Polska plynovod a můj názor je, že není potřeba splavňovat Odru ani do Bohumína,“ řekl Unucka.

Také náměstkyně hejtmana Zlínského kraje Hana Ančincová (Piráti), která má mimo jiné v gesci životní prostředí, zrušení územních rezerv pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe uvítala. Záměr označila za megalomanský, nespatřovala v něm žádné racionální opodstatnění.

„Výrazně by to změnilo ráz krajiny a ohrozilo stávající ekosystémy. Myslím, že i plánovaná investice okolo 600 miliard korun by nebyla konečná. Bylo by to rozhazování veřejných prostředků. Určitě se dají využít daleko lépe,“ řekla ve středu Ančincová.

Ekonomika nebo ekologie?

Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Středeční rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje.

Na Břeclavsku kvůli nedostatku kyslíku uhynulo velké množství ryb, zřejmě za to mohou přemnožené sinice

Číst článek

Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.

Středeční rozhodnutí vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici Česká republika/Německo a toku Vltavy v úseku Mělník - Praha - České Budějovice.

Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun.

Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou.

Ekologové naopak namítali, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme