Vlak Leo Express sveze první cestující. Otestujeme, jak obstojí proti konkurenci

Vlaková bitva na železnici mezi Prahou a Ostravou nabírá na obrátkách. Vedle Pendolina Českých drah a vlaků společnosti RegioJet na trať mezi oběma městy vyráží i zlatočerné soupravy Leo Express. Původně měly svézt cestující už minulý týden, kvůli chybějícím dokumentům se ale start o týden opozdil.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak Stadler Flirt nového dopravce Leo Express

Vlak Stadler Flirt nového dopravce Leo Express | Foto: Tomáš Medek

Cestující si budou mezi Prahou a Ostravou připadat pomalu jak na tramvajové zastávce.

Průměrně totiž pojede vlak z hlavního města do slezské metropole třikrát za hodinu. Leo Express přitom věří, že přetáhne cestující konkurenčním dvěma dopravcům.

„My jako významného konkurenta vidíme i silniční dopravu. Věříme, že díky kvalitním službám se podaří dostat do vlaků více cestujících, kteří dosud například mezi Prahou a Ostravou cestovali v autech,“ říká mluvčí společnosti Petr Kopáček.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čím chtějí vlakoví dopravci nalákat pasažéry, zjišťoval Petr Medek

Vlaky InterCity Leo Express budou zatím o 20 minut pomalejší než Pendolino, postupně ale zrychlí. České dráhy přesto z konkurence strach nemají, tvrdí jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

„České dráhy na této trase nabízejí dva produkty - jednak je to velmi rychlé spojení SuperCity Pendolino, druhý produkt jsou expresní vlaky, které oproti konkurenci mají třikrát více zastávek, to znamená, že obsluhují i menší města než krajská,“ doplnil mluvčí Českých drah.

Nejpomalejší tak bude RegioJet, který zase sází na svoje služby. Ty firma podle mluvčího Aleše Ondrůje považuje za nejlepší.

Železniční společnost Regiojet dnes zahajuje pravidelný provoz svých vlaků | Foto: Filip Jandourek

„Nabízíme zákazníkovi největší rozsah služeb, a to například ve druhé třídě neomezené množství kávy zdarma a další nápoje zdarma,“ zmínil Ondrůj.

Čtvrtý se směje…

V tomhle případě platí jediné - tři se perou, čtvrtý se směje. Tím čtvrtým je samozřejmě cestující, který se teď může mezi Prahou a Ostravou vozit za míň než 200 korun.

Ekonomická třída LeoExpressu nabídne jízdenky za 137 korun, RegioJet jezdí stejnou trasu i za akční cenu 215 korun a České dráhy, při využití Sporotiketu, inkasují 230 korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ceny jízdenek a možnosti cestování se psem u všech tří vlakových dopravců srovnával redaktor Nikola Bojčev

Když srovnáme průměrně jízdné, LeoExpress nabídne jízdenku za 290 korun, to je údajně o 5 korun méně než u průměrné jízdenky ČD a RegioJetu. Nejvyšší třída vyjde u LeoExpressu až na 836 korun, v závislosti na době objednání a termínu, v který chce zájemce cestovat.

RegioJet žádné rozdělení tříd nemá, zvolíte-li Pendolino Českých drah a první třídu, tak zaplatíte 686 korun.

Chcete-li cestovat i se psem, Českým drahám stačí, když má náhubek a platnou jízdenku - pak může na palubu jakákoli rasa. U LeoExpressu i RegioJetu mají majitelé velkých psů smůlu, jejich zvíře do vlaku nesmí a to ani s náhubkem. Výjimkou jsou vodící psi. A malí psi, které majitel přepravuje v klecích, košících a taškách.

Trať Praha – Ostrava se vyplatí

Zatím se hlavní boj mezi dopravci odehrává zejména na trati mezi Prahou a Ostravou.

„Z různých analýz vyplývá, že pouze trať Praha-Ostrava se vyplatí pro komerční provoz. Všude jinde musí být doprava dotovaná. Důvodem je četnost nabídky, protože komerčním dopravcům by se vyplatilo nanejvýš několik párů vlaků denně, což zase do toho systému nepřivede cestující, kteří dosud jezdí autem nebo autobusem,“ vysvětlil šéf Centra pro efektivitu dopravy Michal Drábek.

Rychlovlaky 'frčí' hlavně ve východní Asii. Nabízí kvalitní servis a pohodlí

Číst článek

Jeho slova potvrzuje i dopravní expert a bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp.

„Je to nejlukrativnější trať a je to trať, kde má železnice největší šanci pokořit silniční dopravu, protože cesta do Ostravy po dálnici je velmi komplikovaná, dálnice D1 nevyhovuje a R35 se nestaví,“ řekl.

Přehrát

00:00 / 00:00

O konkurenci na železnici mluvil šéf Centra pro efektivitu dopravy Michal Drábek.

Podle něj má však soukromý komerční dopravce šanci i jnde. „Já si myslím, že to jsou v podstatě všechny hlavní tratě z Prahy a ještě navíc třeba propojení Ostrava – Břeclav a Brno – Ostrava,“ doplnil Šíp.

Vstup soukromých dopravců vidí Drábek i Šíp jako pozitivní, zejména kvůli tlaku na lepší služby. Podle Drábka byl třeba u RegioJetu, který vlastní podnikatel Roman Jančura, znát jeho vliv ještě před nástupem dopravce na trh.

„Už tím, že pan Jančura o tom hovořil, tak vedení Českých drah bylo nuceno trochu přehodnotit svůj přístup k zákazníkovi, čili už takto RegioJet velmi pozitivně, byť nepřímo ovlivnil kulturu cestování,“ připomněl Drábek.

Přesto vidí i jistá rizika. Ta, která vyplývají z podstaty komerční dopravy. Jako příklad uvedl třeba problém povinné rezervace.

„Z hlediska komerčního dopravce to jinak nejde, z hlediska cestujícího to je trochu problém. Třeba v pátek a v neděli, pokud by tam nezůstaly vlaky InterCity Českých drah, kde je přístup otevřený, tak by se část cestujících do Ostravy vlakem nedostala,“ uzavřel Drábek.

Radiožurnál bude všechny tři dopravce srovnávat v redakčním testu. Mezi 13. a 14. hodinou vyrazí tři reportéři vlaky Leo Express, Pendolino a RegioJet, do vysílání se budou hlásit celé odpoledne.

Petr Medek, Nikola Bojčev, mta, Martin Hromádka, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme