Pět měsíců do sněmovních voleb. Strany za kampaně utratí asi 400 milionů

Plakáty s usměvavými politiky, předvolební guláš, koblihy a mítinky na náměstích. To vše už brzy zaplaví Česko. Sněmovní strany a hnutí v následujících týdnech naplno spustí své předvolební kampaně. Dohromady za ně plánují utratit zhruba 400 milionů korun. Poprvé přitom budou muset dodržet 90milionový strop.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Mladé frontě Dnes, Lidových novinách, Právu a Blesku vyšly 3. května celostránkové inzeráty hnutí ANO s přelepenými ústy Andreje Babiše

V Mladé frontě Dnes, Lidových novinách, Právu a Blesku vyšly 3. května celostránkové inzeráty hnutí ANO s přelepenými ústy Andreje Babiše | Foto: Anna Jadrná | Zdroj: Český rozhlas

Na pozadí vládní krize už politici začali lákat voliče. Sociální demokracie se snaží zaujmout heslem „Konec levné práce", které si půjčila od odborů. Hlavní slogany ale teprve ladí. Rozpočet kampaně plánuje na 82 milionů korun a její ostrý start chystá po programové konferenci v červnu. Kampaň bude jednotná pro celou republiku.

Bilance vládní krize: Prohrává Zeman. Sobotka mírně bodoval, Babiš udrží finance

Číst článek

„Aby se neopakovaly chyby z krajských voleb, že v každém kraji byla jiná kampaň, bude toto jednotná kampaň, která bude vypadat stejně a bude mít jednotnou grafiku," říká volební manažer ČSSD Jan Birke.

Hnutí ANO vylepilo začátkem dubna billboardy, kde se jeho šéf Andrej Babiš ptá lidí, o čem sní. Program, slogany a další detaily se podle mluvčího ANO Vladimíra Vořechovského finišuje. Jestli hnutí využije na kampaň maximální možnou částku 90 milionů, se podle něj uvidí.

Lidovci a Starostové představili logo společné koalice, ve které půjdou do voleb. Rozpočet na kampaň plánují na 50 milionů korun. V příštích týdnech začnou lákat do kampaně dobrovolníky. Na mladší volice bude mířit speciální akce na sociálních sítích.

„Zahrajeme si s takovým formátem ‚hello yello', mohlo by to fungovat jako hashtag pro mladší voliče, kteří jsou online, a takto se s nimi spojit," říká vedoucí kampaně KDU-ČSL Václav Pláteník.

Předvolební kampaň ČSSD v roce 2013 (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Profimedia

Pravicová ODS chce do kampaně investovat celkem 80 milionů korun. Její start plánuje na 10. června. U silnic už se v květnu objevily první billboardy. „Na billboardech ukazujeme dvě z hlavních témat, to znamená výrazné snížení daní a tím pádem zvýšení čistých mezd a boj s byrokracií. Říkáme tomu antibyrokratická revoluce," říká místopředseda ODS Zbyněk Stanjura.

Protievropská kampaň i politická roadshow

TOP 09 se chystá utratit za lákání voličů zhruba 50 milionů korun. Už v únoru začala objíždět kraje s Roadshow Vize 2030. Kdy vylepí plakáty a oficiálně kampaň odstartuje, ale neřekla.

Komunisté půjdou do voleb s rozpočtem 30 milionů korun. S lidmi se jejich kandidáti začnou setkávat v létě, větší akce pak komunisté plánují na září a říjen, stejně jako billboardovou kampaň. Slogany už má strana na stole a brzy je schválí. „To knowhow zatím zůstane ještě skryto, ale asi nebude překvapivé, když se budeme věnovat zejména sociálním otázkám a jak reálně reagovat na pocit nedostatečného bezpeční našich občanů," popisuje místopředseda Jiří Dolejš.

Plakáty už vylepilo hnutí Svoboda a přímá demokracie, vidět jsou u dálnice D1. Mezi hlavní slogany patří „Ne islámu, ne terorismu" a „EU – odejdeme po anglicku". Rozpočet má 18 milionů. Hnutí Úsvit plánuje šestitýdenní kampaň za 10 milionů.

Všechny sněmovní strany si už zařídily povinný transparentní účet pro volby. Jejich průběh bude letos poprvé kontrolovat Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Za porušení pravidel i překročení 90 milionového limitu pro kampaně hrozí pokuty.

Václav Štefan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme