Volby: Škrty v kandidátkách a amerikanizace kampaně
Kampaň do komunálních voleb zaznamenala oproti sněmovním volbám několik změn. Tou hlavní je to, že zhruba dvě stě padesát kandidátů rezignovalo nebo byli odvoláni z kandidátek do komunálních voleb. Úbytek se dotkl všech parlamentních stran. Další změnou je i průběh samotné kampaně, která se, alespoň na první pohled, jeví mnohem mírněji, než ty dosavadní.
Nejvíce, téměř šest desítek, ubylo TOP 09, za což mohly především spory uvnitř liberecké organizace. O pětadvacet kandidátů přišly jak KSČM, tak ČSSD, sociální demokracie se dotkla například aféra kolem skrytého sponzoringu strany od jednoho z pražských lídrů.
Věci veřejné a KDU-ČSL přišly shodně o desítku kandidátů. Věci veřejné například v Hradci Králové, lidovci zase ve Vyškově kvůli údajnému podezření z korupce u jednoho kandidáta. Nejméně, jen šest lidí, zmizelo z kandidátek ODS. Patřili k nim ovšem třeba kolínský starosta a místostarosta, odvolaní kvůli údajnému milionovému úplatku za odprodej městských pozemků.
Zdá se tak, že strany jsou teď, třeba i po změnách, které přinesly sněmovní volby, citlivější a opatrnější na nejrůznější aféry. „Řada voličů po vzoru kroužkování sněmovních voleb má ambici se tentokrát dívat i na chvost volební kandidátky. Je ochotná podporovat i kandidáty uprostřed a tak osazenstvo ovlivňuje povědomí o celém týmu,“ podotkl politolog Jan Kubáček.
Dříve se podle něj dívalo jen na přední místa - lídra a jeho nebližší okolí. Teď se už posuzuje týmové pojetí a kandidátka jako celek. Proto musí být celá kandidátka průzračnější a plnohodnotnější. Volebních skokanů ale zřejmě nebude podle Kubáčka tolik, jako jich bylo u voleb sněmovních. A to kvůli jinému a značně složitějšímu způsobu křížkování.
Skrytá útočnost kampaně
Jiná je ale i samotná kampaň do komunálních voleb, zatímco před pěti měsíci se z billboardů, novin nebo televize politici smáli od ucha k uchu nebo naopak kabonili, sršely silná slova, leckdy nerealistické sliby, přehnaná varování či dokonce narážky na osobní život a milenecké vztahy, teď je vše, zdá se, jinak.
Například Kubáček mluví o nastupující amerikanizaci obecních voleb a profesionalizaci kampaní. „Kampaně se velmi individualizují, narozdíl od programů, týmových kandidátů, širších řešení, se nabízí v podstatě pouze tváře lídrů, jejich fyziognomie, životopis, hodnoty, ale mimochodem se také řeší jejich poklesky a neúspěchy,“ řekl politolog.
Podle něj se v podstatě srovnávají jenom tváře a nehledí se na program. „A nehledí se na jiný typ voleb a jiný způsob rozhodování voličů. To je klasická amerikanizace. Mimochodem tím, že fáze jsou dynamické, kampaně emotivní, sugestivní a snaží se vtáhnout do určité dostihové logiky,“ poznamenal.
I tak je ale kampaň je podle něj skrytě útočná. „Vede se průběžně, objevuje se vždy náhle v rámci nějaké kauzy a je doménou spíše finále, té horké fáze kampaně,“ řekl Kubáček. Negativní kampaně tak je podle něj zdánlivě méně, ale je intenzivní a ve finále velmi útočná.
Mladé tyhle volby nezajímají
„Kampaň je postavená na různé denunciaci a bohužel velmi často špinavé kampani, které je nepodepsaná a která je postavená buď na vandalismu nebo různých anonymních letácích či prohlášeních,“ poznamenal politolog.
Jak volby dopadnou, se dozvíme zřejmě po půlnoci, kdy výsledky zveřejní Český statistický úřad. Ze zkušeností z minulých voleb je ale pravděpodobné, že účast bude nižšží než u voleb sněmovních. Ke komunálním volbám chodí v průměru okolo pětatřiceti až čtyřiceti procent lidí. A podle politologů překvapivě především starších lidí.
Mladším lidem podle Kubáčka přijdou témata voleb velmi nezajímavá a nedůležitá. „Lidé pod pětatřicet let nemají potřebu se vyjádřit svou účastí a svým hlasem ke stavu života ve svém městě a jeho okolí,“ uzavřel politolog.