Východní Čechy a Prahu propojil nový úsek dálnice D11

Východní Čechy se dočkaly dálnice. Prahu a východní Čechy po dlouhých letech propojil nově postavený dvaačtyřicetikilometrový úsek z Poděbrad na předměstí Hradce Králové. Cesta mezi oběma městy se tím zkrátí zhruba na hodinu. První řidiči se po nové dálnici projedou zítra. Úlevu to přinese hlavně obyvatelům Chlumce nad Cidlinou, který dosud zatěžovala tranzitní doprava. Naopak s nárůstem počtu aut se bude muset potýkat Hradec Králové, kterému chybí silniční obchvat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový úsek dálnice D11 | Foto: www.rsd.cz

Po celém novém úseku dálnice D11 od Poděbrad k Hradci Králové se řidiči budou moci svézt až ve středu po 18:30. Politici a stavbaři sice dálnici otevřeli v úterý odpoledne, ale více než den bude silničářům trvat odstranění vodicích panelů a provizorního značení z části dálnice, která byla zprovozněna loni.

Nový úsek měří 42 kilometrů a na 18 kilometrech mezi Dobšicemi a Chýští se na polovině dálnice jezdí již od loňského prosince. Právě z tohoto úseku musí silničáři odstranit asi 1000 bezpečnostních panelů a dalšího provizorního značení. Jednotlivé úseky tak budou otevírány v průběhu středy, poslední úsek pravé části dálnice mezi Poděbrady a Dobšicemi bude otevřen v 18:30. Po otevření dálnice ještě silničáři v průběhu ledna osadí betonová svodidla do dosud otevřených přejezdů středního dělicího pruhu. Kvůli tomu bude dočasně uzavřen v obou pásech dálnice levý jízdní pruh.

Pro kamiony bude dálnice průjezdná jen do sjezdu na 68. kilometru u Chýště. Řidiči nákladních automobilů tam budou muset sjet na silnici první třídy číslo 11. Také kamiony jedoucí od Hradce Králové se na dálnici dostanou až u Chýště. Cílem omezení je nevpustit kamiony na provizorní spojení konce dálnice s krajským městem přes Libišany a Plačice, což je na poslední chvíli uzavřená kompromisní dohoda s hygieniky, kteří nejdříve kvůli hluku v okolí provizorního sjezdu před Hradcem odmítali provoz v novém úseku povolit, pak se ale spokojili s tím, že místem nebudou projíždět kamiony.

To však není jediný problém spojený s ukončením dálnice D11. Stovky obyvatel Hradce poukazují na to, že město dodnes nemá žádný obchvat. Bojí se, že je bude trápit ještě větší hluk, prach a vibrace, než dosud. Jak říká občanský aktivista a organizátor protestní petice Ivo Brabenec, co nejrychleji by se měla začít stavět silnice R 35, která by svedla hlavně nákladní automobily a kamiony z dosahu obytných čtvrtí. Nejméně šest let ale tento tristní stav bude trvat.

"Ta obec Libišany je dva kilometry od Hradce Králové, ale v Pardubickém kraji. Tam musela být učiněna výjimka, ale jenom pro osobní automobily. Kamiony budou sjíždět z dálnice o dvacet kilometrů dříve, v Hradci Králové se pak kamiony opět sjedou. Takže ti lidé, kteří jsou tu postižení, budou postižení stejně. Rozdíl je jenom v tom, že pardubická hygiena kamiony do Libišan nepustila, ale hradecká je tady pustí," dodává Brabenec.

Prodloužená dálnice, jejíž stavba stála 15 miliard korun, skončí asi šest kilometrů před Hradcem Králové u provizorního sjezdu u Sedlic. Sjezd je napojený na objízdnou trasu po silnici druhé třídy číslo 333 přes obce Libišany a Plačice do Hradce Králové. Chybějících šest kilometrů dálnice až do Hradce Králové stavbaři zatím nepostavili kvůli problémům s výkupy pozemků.

Dálniční síť v Česku má ode dneška celkem 630 kilometrů.

Marie Matúšů, Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme