Vyhláška o ztišení televizní reklamy platí už tři měsíce, diváci si ale pořád stěžují

Vyhláška o ztišení televizní reklamy platí od letošního 1. června, reklamy jsou už tišší, řada lidí si toho ale nevšimla a diváci si na hlasitost stěžují pořád. Od zákona a vyhlášky, které tento letitý problém řeší, většina z nich čekala příliš. Ztišit reklamu tak, aby se hlasitostí vyrovnala pořadu, ve kterém ji diváci vidí a slyší, totiž v řadě případů nejde.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Televizní ovladač - rychlá zábava

Televizní ovladač - rychlá zábava | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Myslím si, že spíš ztišili program, než že by ztišili reklamu; Ta nevyváženost zvuku mi přijde, že je pořád. Ono se to ztišilo? Nevšimla jsem si toho,“ konstatovali v anketě diváci. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostává na hlasité reklamy měsíčně desítky stížností. A to přesto, že televizní stanice reklamy ztlumily.

„Většinou je to tím, že reklama je vkládána do tiché části filmu. V momentě, kdy je nějaká tichá scéna, je vložena reklama a ta samozřejmě subjektivně působí, jako že je hlasitější, nicméně i tato hlasitá reklama splňuje normu, a tudíž ji nelze nějakým způsobem postihovat,“ popsal místopředseda rady pro rozhlasové a televizní vysílání Milan Bouška.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vyhláška o ztišení televizní reklamy platí už tři měsíce, diváci si ale pořad stěžují. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Věra Masopustová

„Je to otázka toho, aby si vysílatel uvědomil, že jde o subjektivní pocit, a nevkládal reklamu do míst, která k tomu nejsou jaksi uzpůsobena,“ dodal.

Upravit hlasitost pořadu tak, aby z něj reklama na diváka nekřičela, je někdy obtížné. Podle mluvčího FTV PRIMA Davida Vaníčka se s tím, že je reklama hlasitější než pasáž pořadu, do kterého je vložená, nic dělat nedá.

„Pokud vysíláme celkově tišší nebo naopak hlasitější film, my už ho upravovat nemůžeme, porušovali bychom autorský zákon, kdybychom do něj hlasitostí zasahovali,“ vysvětlil mluvčí FTV PRIMA David Vaníček.

Česká televize reklamy do pořadů nevkládá, vysílá je v blocích mezi nimi. I tak je ale musela ztišit. Teď už je to podle jejího hlavního technologa Michala Kratochvíla všechno, jak má být.

„My to máme opravdu srovnané a za tím si stojím. Protože jsme opravdu prošli všechny sponzorské vzkazy, všechny reklamy na severech, aplikovali jsme tam různé pluginy, různé softwarové pojistky, kterými jsme to srovnali, a navíc máme výstupní procesor, který všechno zahladí. Takže jsem přesvědčen, že vyhovujeme zákonné normě, kterou samozřejmě ctíme,“ zdůraznil.

Rada hlasitost televizních reklam nepřetržitě monitoruje

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání od 1. června hlasitost televizních reklam nepřetržitě monitoruje speciálním softwarem u všech licencovaných televizních stanic. Na něm je vidět, který pořad je takzvaně přes čáru.

„Bílá tlustá čára, kterou vidíme v každém z grafů, nám signalizuje normalizovanou úroveň, kterou stanovuje vyhláška. A která má pevně danou svoji toleranci,“ vysvětlil IT analytik Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Pavel Slezák.

Ten už od června přistihl při překročení povolené hranice hlasitosti všechny naše hlavní televizní stanice. Zatím je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na to jen upozornila. Na pokuty je podle jejího vedení ještě brzy.

Věra Pfeifferová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme