Vyhnout se podzimnímu nachlazení pomáhá pestrá strava a dostatek pohybu

Změna ročního období posílá hodně lidí do postele.Vyšší teploty přes den svádí k tomu, že si nevezmeme dostatečně teplé oblečení, ráno je ale chladno. Následné nachlazení, často spojené s nepříjemnou rýmou a pokašláváním, patří mezi nejčastější podzimní nemoci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lékárna (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Jsem nemocný většinou dvakrát ročně – na jaře a na podzim. Poprvé v životě plánuju nechat se očkovat proti chřipce,“ říká mladý muž.

„Od vnoučat většinou něco chytíme, ale dostaneme se z toho lipovými čajíčky,“ přidává názor starší žena. Podle dalších je lékem dostatečný přísun ovoce a zeleniny.

Kdo chce zůstat na podzim zdravý, měl by se ale kromě vyšší spotřeby vitamínů a popíjení bylinkových čajů zaměřit i na hygienu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se na podzim vyhnout nachlazení, radí reportérka Andrea Skalická


„Je třeba pečlivě dbát na hygienu rukou, používat jednorázové kapesníky, vyhýbat se přeplněným prostorům. Dále je to samozřejmě posilování imunity, dostatek pohybu a obecně vyznávání zdravého životního stylu,“ radí lékař Rastislav Maďar.

K vyznavačům zdravého životního stylu patří i instruktor powerjógy Václav Krejčík. Nejen proto připomíná, že bychom neměli zapomínat na sport.

„Je vhodné kombinovat pohybové aktivity, jako je běh a jóga. To jsou dvě aktivity, které se dobře podporují – kardiovaskulární systém při běhání a rozvoj plic při józe. Když chce být člověk v pohodě, měl by mít řád a neříkat si, že se mu nechce. Je to o tom zapsat si to do diáře a nevynechávat,“ doporučuje.

Kromě pohybu je důležitý i spánek a z lehkého nachlazení vás může dostat i vhodně zvolená strava, například silný zeleninový vývar, nebo štiplavé jídlo jako česnek nebo zázvor s citronem.

Výborné je také jíst to, co právě v přírodě dozrává, teď na podzim třeba hroznové víno, švestky nebo jablka, ze kterých si tělo vezme důležité vitamíny. Po těch z lékárny sáhněte jen, když je to nezbytně nutné.

„V období, kdy máte velkou psychickou zátěž a kolem chodí lidi s chřipkou, není od věci vitamín C užívat. Určitě ale není dobré dlouhodobě brát komplex vitamínů, protože máte pocit, že vám to pomůže. Dostatečné množství vitamínů zvládnete dodat z pestré stravy,“ uzavírá internistka Hana Skalská.

Andrea Skalická Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme