Vyjednávání o prodeji L-159 do Jordánska zřejmě skončila

Česká republika už několik let objíždí svět a nabízí vládám jiných států letouny L-159. Aktuálně ministerstvo obrany domlouvalo prodej bitevníků s Jordánskem, ale jednání už zřejmě skončila. Zájem mají o tyto stroje ale i Maďaři.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výcvikový letoun L-159B

Výcvikový letoun L-159B | Foto: Aero Vodochody

Jordánsko je v tuto chvíli pro Českou republiku jedním z klíčových partnerů. Využívá odminovací komplety Božena 5 k vyčištění údolí řeky Jordán, a také projevilo zájem o některé letouny L-159, které bez využití stojí v hangárech Aera Vodochody.

Náměstek ministra financí Jan Fulík Radiožurnálu potvrdil, že vyjednávání o podmínkách prodeje L-159 už je prakticky u konce. Podle něj je v tuto chvíli záležitost už na rozhodnutí nejvyšších jordánských představitelů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prodej letounů L-159 z Aera Vodochody. Téma pro Nikolu Bojčeva v Odpoledním Radiožurnálu.

„My za ministerstvo obrany i ČR můžeme mít čisté svědomí – udělali jsme všechno pro to, aby ten obchod dobře dopadl, ale je to na jordánské straně,“ uvedl.

Za poslední roky zástupci ministerstva objeli s nabídkou prodeje letounů L-159 prakticky celý svět. První velký úspěch a pomyslný průlom znamená až dohoda se Španělskem o výměně za transportní letadlo CASA. „Pět letounů, byť jsou ještě ve Vodochodech, má už jiného vlastníka,“ řekl Fulík.

Zájem má Maďarsko

„Můžu také zmínit, že už proběhl i první cyklus maďarských pilotů na L-159. Takže pokud bych měl říct jeden příklad partnera, který o té technologii velmi vážně uvažuje, tak určitě bych zmínil právě ono Maďarsko,“ dodal

Fulík nepotvdil, že by mohlo z výměny se Španělskem sejít, přestože se o ní už delší dobu spekuluje. Barter pěti bitevníků za transportní letoun nicméně vázne už přes rok. Chyběl totiž souhlas USA k vývozu podzvukových strojů, které jsou plné amerických součástek.

Problémem je už také údržba uskladněných letadel v provozuschopném stavu. Viceprezident Aera Vodochody Petr Kudrna Radiožurnálu řekl, že před časem udělali speciální zkoušku - prototyp letadla nechali zabalit do speciální folie.

„Letadlo se vlastně neprodyšně zabalí, protáhne se to dusíkem, takže v obalu je inertní atmosféra a navíc jsou tam nějaké odvlhčovače. Je do toho zaveden senzor, ke kterému se připojí notebook a dá se pravidelně periodicky kontrolovat stav atmosféry v obalu,“ vysvětlil.

V hangárech Aera Vodochody je teď 38 volných letounů L-159 a další tři stroje, které už vlastní Španělsko ze zmíněné transakce.

Katarína Brezovská, Nikola Bojčev Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme