Výpisy o proplacené péči by lidem mohly pojišťovny posílat i e-mailem

Zdravotní pojišťovna možná bude muset pacienta informovat o tom, kolik za péči o něj zaplatila. Dosud se takové vyúčtování dávalo jen na vyžádání. Větší přehled o uhrazené péči chce pacientům zajistit nový zákon o zdravotních pojišťovnách, který má jít do půlky února na vládu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Operace oka v Havlíčkově Brodě | Foto: Milan Kopecký

Pro pojišťovny však nebude snadné informace rozesílat. Ministr zdravotnictví Leoš Heger proto apeluje na pacienty, aby jim dali své e‑mailové adresy.

„Pokud bude pacient chtít znát detaily výpisu, tak si je může objednat, popřípadě může dát pojišťovně e‑mailovou adresu. Což bych všechny pojištěnce prosil, aby tomu vyhověli, protože za 10 milionů lidí je poštovné poměrně drahá záležitost, takže by tím pojišťovnám ušetřili a mohli dostat podrobný výpis, co za ně bylo účtováno,“ doporučuje Heger.

Přehrát

00:00 / 00:00

První výpisy by pacienti od pojišťoven mohli dostat už za letošní rok, zjistila redaktorka Lenka Jansová

Podle prezidenta Svazu zdravotních pojišťoven Jaromíra Gajdáčka zasílání vyúčtování stále častěji pomáhá odhalit nesrovnalosti. V krajním případě odhalí i lékaře‑podvodníka, který pojišťovně naúčtoval neposkytnutou péči.

„Když nás na to upozorní, tak provedeme kontrolu zdravotnického zařízení. Ve většině případů se jedná o administrativní pochybení, které se napraví a klient v tom nemusí sehrávat žádnou úlohu,“ říká Gajdáček.

„V případě, že se jedná o zjištění trestné činnosti, což také jsou případy a jsou to jednotlivci, tak pak potřebujeme klienta, aby nám to u soudu potvrdil a aby svědčil. Tam už je to trošku problematické, i když si myslím, že i v této věci se to vzhledem k atmosféře a tlaku na platy lékařů trochu mění,“ dodává šéf Svazu zdravotních pojišťoven.

Pacienti se o výpisy zatím moc nezajímají

První výpisy podle nových pravidel by pacienti mohli dostat už za letošní rok. Už teď musí pojišťovna jednou ročně poslat pacientovi vyúčtování, ale jenom pokud o to klient požádá.

„Ideální je, pokud se zastaví na jakékoliv naší pobočce, kde o tento výpis zažádá, a samozřejmě bude mu vydán,“ vysvětluje Jiří Rod, jak to chodí s výpisy ve Všeobecné zdravotní pojišťovně.

„Pokud chce elektronicky, protože je ideální o výpis požádat na jaře, aby to bylo za celý minulý rok, tak se může domluvit a nechat si to potom poslat poštou. V elektronickém systému je také možné si zažádat o přehled vykázané péče na portálu VZP, ale v tom případě musí mít uživatel příslušný certifikát,“ dodává Jiří Rod.

Pacientů, kteří se o tyto účty zajímají, není zatím moc, jejich počet ale podle pojišťoven roste.
Například největší zdravotní pojišťovnu – VZP - požádalo v roce 2010 o výpis necelých sto tisíc lidí. Loni to už bylo asi dvakrát tolik.

Lenka Jansová, mta, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme