Vysílací rada chce ztišit reklamu v televizích, vládě se návrh nelíbí

Vláda projedná novelu o ztišení reklamy v televizi. Cílem změny je zajistit, aby reklama, teleshopping nebo sponzoring byly stejně hlasité jako programy před nimi a po nich. Znění předlohy se ale ministrům příliš nezamlouvá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Televize. Ilustrační foto | Foto: Fotobanka stock.xchng

Předlohu nechala vypracovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, na kterou se obraceli lidé se stížnostmi na příliš hlasitou reklamu.

„Vždycky přepínám, aby to tak nekřičelo. Štve mě to, protože musím musím pořád mačkat a ztlumovat,“ říkají například oslovení obyvatelé z Olomouce.

Na dodržování novely by dohlížela vysílací rada, která by zároveň stanovila technické podmínky omezení hlasitosti. Právě ty však vládě chybí – měly by být totiž součástí vyhlášky, která není k novele připojena.

Stačí samoregulace?

„Česká televize stále může vysílat reklamu na svých dvou kanálech, na ČT2 a ČT4 sport. Pokud by tato novela vešla v život, omezení, která s sebou přinese, budou aplikovatelná i pro Českou televizi,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák.

„Problém, který vzniká, je to, že hlasitost je subjektivní pojem. Divák změnu hlasitosti mezi reklamní přestávkou a mezi původním programem vnímá pouze tehdy, pokud se ta úroveň výrazně mění. To je třeba ve chvíli, kdy dobíhá film, dobíhají titulky, podkreslené jednoduchou nebo tichou hudbou a do toho najednou naběhne reklama, která nepřekračuje žádné technické normy, nepřekračuje žádná pravidla, ale přece jen svojí intenzitou je vytvořena tak, že je v poměru subjektivního vnímání hlasitější. Toto omezit není jednoduché a nejde to udělat takovým způsobem, jak to navrhuje připravovaná novela,“ upozorňuje Dvořák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu mluvil na Radiožurnálu generální ředitel České televize Petr Dvořák

Kdyby televize ztišovaly reklamy, porušovaly by podle Dvořáka autorská práva tvůrců jednotlivých reklamních spotů. Dále do toho vstupuje i problém technologický, protože tak, jak je to v novele navrženo, to není jednoduše technicky realizovatelné.

„Jako Česká televize jsme součástí EBU, což je Evropská vysílací unie. Na úrovni této unie vznikla technická skupina, která přesně definovala technické normy, které by měli dodržovat výrobci upoutávek i reklamních sdělení. Informace o této evropské normě, která se dnes aplikuje v mnoha evropských zemích, jsme vyvěsili na internetové stránky České televize a v rámci samoregulace jsme prohlásili, že budeme tyto normy využívat i v komunikaci vůči našim partnerům. Takže jsme našim obchodním partnerům sdělili, že budeme chtít, aby reklamní spoty, které nám budou do vysílání dodávat, tuto normu dodržovaly,“ uvádí Dvořák a dodává:

„V momentě, kdy to budou dodržovat, bude docházet k tomu, že hlasitostní přechod mezi jednotlivými programy a reklamními přestávkami i mezi jednotlivými televizemi neměl být tak silný a pro diváka by to mělo přinášet větší divácký komfort.“

Květa Moravcová, Jan Piroch, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme