Výškoměry za havárie nemohou, říkají zástupci armády
Za havárie armádních letounů L-39 a Mig 21 tolik kritizované palubní výškoměry podle zástupců armády nemohou. Druhé ověřovací testy prý nepotvrdily ani závěry prvního měření, že výškoměry jsou poruchové. Ministr obrany Jaroslav Tvrdík pro jistotu ale nařídil ještě další zkoušky.
Přestože během druhých zkoušek kritizovaných výškoměrů nevyhovělo normám pět přístrojů z osmnácti, podle představitelů armádního letectva jsou spolehlivé. "Výškoměry zajišťují bezpečnost provozu v požadované míře a neomezují plnění úkolů vzdušných sil Armády České republiky," říká náčelník vojenského letectva Jozef Mozci.
První měření spolehlivosti přístrojů ukázalo, že výškoměry jsou poruchové - z 28 hodnocených tehdy vyhověly pouze čtyři. Zástupce náčelníka generálního štábu Jiří Martínek dnes označil postup komise v tomto případě za nekompetentní. "Já tady spíš vidím u toho prvního měření zbytečnou horlivost, která byla ku škodě věci, a na druhé straně i možná špatný výběr místa, kde se to první měření provádělo. A potom ten strašně krátký čas, který na tu práci dostali, vyvolal i tu chybovost. Přístroje po všech opatřeních, která byla provedena, jsou přesné a funkční."
Protože ale ministr obrany Jaroslav Tvrdík stále zůstává trochu na pochybách, nařídil ještě další, v pořadí už třetí testy. Toto měření provedou ČSA. Ministr Tvrdík ale už teď říká: "Ze všech dosavadních šetření zatím nevyplynula žádná skutečnost, která by vedla k tomu, že díky výškoměrům či jiné navigační technice používané v letounech Armády České republiky by mohly být ohroženy lidské životy. A neznám žádný fakt, který by mě vedl byť jen k domněnce, že tomu tak mohlo být."
Poruchovost armádních palubních výškoměrů ale stále ještě šetří policie, podle níž jsou tyto přístroje na hranici použitelnosti. Zjistila totiž, že vadné jsou tři čtvrtiny z nich. Vyšetřovatel koncem minulého roku také obvinil tři armádní důstojníky ze zmanipulování výběrového řízení na tyto výškoměry.