Výstavba D8 má zpoždění 15 let, upozorňuje NKÚ. Podle ministerstva bude do prosince hotová

Dálnice D8, která má spojit Prahu s Ústím nad Labem a napojit se na německou dálnici A17, měla být hotová už před 15 lety. Stále ale chybí 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Upozornil na to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také podle kontrolorů neobjasnilo, nakolik se zabývalo opatřeními, která by dálnici ochránila před sesuvy půdy. Podle ministerstva dopravy za zpožděními stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice, které již jsou vyřešeny.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel na stavbě dálnice D8 u Dobkoviček | Foto: licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, Juandev

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold v reakci na zprávu uvedl, že nyní se staví podle harmonogramu a platí, že dálnice bude dokončena letos v prosinci.

NKÚ přitom tvrdí, že začátkem letošního roku chyběla na úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi více než polovina stavebních objektů. „Na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat. Na dokončení stále například čeká most mezi tunely u obce Dobkovičky,“ upozorňuje NKÚ v tiskové zprávě.

Podle Neřolda z ministerstva dopravy jsou ale těmito „stavebními objekty“ bezpečnostní a technické prvky jako třeba dopravní značení, které se instalují především do tunelů na samotný závěr stavby.

Sanace sesuvu se protahuje

Sesuv půdy na nedokončené dálnici D8 u Litochovic | Foto: Jan Bachorík

Výstavbu posledního úseku od počátku ohrožovaly sesuvy půdy. ŘSD ale podle kontrolorů nedoložilo, že by se zabývalo opatřeními, která by riziko snížila.

V roce 2013 se u Dobkoviček sesunul půl kilometru dlouhý pás půdy a dálnici poničil. Sanace měla podle harmonogramu skončit nejpozději v roce 2015, jenže probíhá doteď.

Od roku 2004 navíc několikanásobně vzrostly jednotkové ceny úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, což podle kontrolorů dokazuje nedostatečnou přípravu výstavby.

Stát podal žalobu na majitele lomu kvůli sesuvu půdy na dálnici D8 a trať

Číst článek

„V roce 2004 ministerstvo dopravy ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun,“ píše se ve zprávě NKÚ.

14 miliard místo tří

Za zpoždění může podle kontrolorů také sedmiletý soudní spor o zákonnosti umístění stavby tohoto úseku, který skončil v roce 2010.

„Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil. Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což oddálilo dokončení úseku, a tedy celé dálnice,“ uvádí NKÚ.

V roce 1993 se odhadovalo, že za úsek z Lovosic do Řehlovic stát zaplatí 3 miliardy korun, doteď ho stál víc než 14 miliard.

Nezprovozněný úsek D8 přes České středohoří | Foto: Český rozhlas

ČTK, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme