Výstavba D8 má zpoždění 15 let, upozorňuje NKÚ. Podle ministerstva bude do prosince hotová

Dálnice D8, která má spojit Prahu s Ústím nad Labem a napojit se na německou dálnici A17, měla být hotová už před 15 lety. Stále ale chybí 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Upozornil na to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také podle kontrolorů neobjasnilo, nakolik se zabývalo opatřeními, která by dálnici ochránila před sesuvy půdy. Podle ministerstva dopravy za zpožděními stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice, které již jsou vyřešeny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel na stavbě dálnice D8 u Dobkoviček

Tunel na stavbě dálnice D8 u Dobkoviček | Foto: licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, Juandev

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold v reakci na zprávu uvedl, že nyní se staví podle harmonogramu a platí, že dálnice bude dokončena letos v prosinci.

NKÚ přitom tvrdí, že začátkem letošního roku chyběla na úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi více než polovina stavebních objektů. „Na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat. Na dokončení stále například čeká most mezi tunely u obce Dobkovičky,“ upozorňuje NKÚ v tiskové zprávě.

Podle Neřolda z ministerstva dopravy jsou ale těmito „stavebními objekty“ bezpečnostní a technické prvky jako třeba dopravní značení, které se instalují především do tunelů na samotný závěr stavby.

Sanace sesuvu se protahuje

Sesuv půdy na nedokončené dálnici D8 u Litochovic | Foto: Jan Bachorík

Výstavbu posledního úseku od počátku ohrožovaly sesuvy půdy. ŘSD ale podle kontrolorů nedoložilo, že by se zabývalo opatřeními, která by riziko snížila.

V roce 2013 se u Dobkoviček sesunul půl kilometru dlouhý pás půdy a dálnici poničil. Sanace měla podle harmonogramu skončit nejpozději v roce 2015, jenže probíhá doteď.

Od roku 2004 navíc několikanásobně vzrostly jednotkové ceny úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, což podle kontrolorů dokazuje nedostatečnou přípravu výstavby.

Stát podal žalobu na majitele lomu kvůli sesuvu půdy na dálnici D8 a trať

Číst článek

„V roce 2004 ministerstvo dopravy ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun,“ píše se ve zprávě NKÚ.

14 miliard místo tří

Za zpoždění může podle kontrolorů také sedmiletý soudní spor o zákonnosti umístění stavby tohoto úseku, který skončil v roce 2010.

„Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil. Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což oddálilo dokončení úseku, a tedy celé dálnice,“ uvádí NKÚ.

V roce 1993 se odhadovalo, že za úsek z Lovosic do Řehlovic stát zaplatí 3 miliardy korun, doteď ho stál víc než 14 miliard.

Nezprovozněný úsek D8 přes České středohoří | Foto: Český rozhlas

ČTK, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme