Výstavbu dálnic za dluhopisy SFDI, navrhuje Slamečka
Ministr dopravy Gustav Slamečka chce zásadně změnit způsob financování výstavby dálnic a dopravních staveb. Státní fond dopravní infrastruktury by podle něj měl za pár let dostat možnost vydávat dluhopisy.
Státní fond dopravní infrastruktury počítá v příštím roce s 96 miliardami korun. K dosažení této rekordní sumy velkou měrou přispějí evropské fondy. S těmi ale v následujících letech nebude možné počítat, aspoň ne ve srovnatelné míře.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka proto přemýšlí, jak zajistit peníze na stavbu dálnic i poté, co Česko eurofondy vyčerpá. V rozhovoru pro ČTK uvedl, že od roku 2011 by měl mít dopravní fond možnost vydávat dluhopisy, z jejichž výnosů by budování infrastruktury financoval.
Měl by státní dopravní fond dostat možnost vydávat dluhopisy na financování dálnic, jak navrhuje ministr dopravy? V Radiofóru odpovídal náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas a ekonom Pavel Kohout.
"Jedná se hlavně o to, aby Státní fond dopravní infrastruktury mohl plánovat v delším období než je jeden rok, jak je tomu dnes. Vydávání dluhopisů je jednou z možností," řekl v Radiofóru náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.
Během příštího roku by podle něj měla probíhat jednání ministerstva s SFDI i s politiky, aby se pravidla o vydávání dluhopisů pro fond mohla nastavit tak, aby fond byl schopen dluhopisy následně splácet.
"Váže se na to, že bychom chtěli v nějakém časovém období vystavět dopravní infrastrukturu, zejména páteřní síť. A v následném období již nebude potřeba tak velkých investic, budou potřeba finanční prostředky na opravy a údržbu této infrastruktury. Pak z příjmů fondu, které budou jasně definovány, by se mohly dluhopisy splácet," vysvětlil Kaas.
Dluhopisy by se podle ministra dopravy využily především v období, než se dokončí základní síť dálnic. "Je to všechno o sumě, kterou bude mít fond v jednotlivých letech k dispozici. Protože pokud se bavíme o páteřní síti, bavíme se o dobudování cca 800 až 1000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic," uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.
Dluhopisy - jeden ze způsobů zvyšování státního zadlužení
Podle ekonoma Pavla Kohouta je nejdůležitější definovat, jak má systém dálnic vůbec vypadat - jak poznáme, že základní systém je už hotov, kdo ho definoval a z jakých důvodů.
"Na to se zapomíná a kolikrát to pak vypadá, že se staví různé dopravní stavby bizarních rozměrů a dimenzí. A nikterak není prokázané, že je těchto staveb opravdu zapotřebí," uvedl Kohout v Radiofóru.
Dluhopisy jsou podle něj jedním ze způsobů, jak zvyšovat státní zadlužení. "Je otázka, jestli je pak státní dluh použit na rozumné účely nebo ne. Jestli je to financováno z dluhopisů nebo jakkoli jinak, to je potom vedlejší," řekl ekonom.