Výuka o penězích by mohla být na školách povinná, ale v rámci jiného předmětu
Většina učitelů chce, aby finanční gramotnost byla na školách povinná. Vyplynulo to z průzkumu mezi téměř sedmi sty účastníky projektu Rozumíme penězům. Ministerstvo školství teď pracuje na úpravě školních osnov a v nich bude právě i finanční vzdělávání. Ne ale jako samostatný předmět.
Malé skupinky žáků pražské Základní školy Na Smetance si hrají na rodiny a počítají, kde co mají ušetřit nebo co si mohou koupit.
„Naučili se společné komunikaci, společnému názoru na daný problém, najít cestu z toho problému. Naučili se i určité spořivosti a dostali základní informace ohledně nákupů, investic,“ popisuje učitelka Helena Paďourová.
Výuka o penězích by na školách mohla být povinná, ale v rámci jiného předmětu. Podrobnosti zjišťovala Klára Bílá
K výuce ji vyškolili projektoví odborníci. Třídou tak od té doby létají čísla, slova o bankrotu nebo rozpočtu. Finanční vzdělávání je podle ní důležité, ne ale jako samostatný předmět.
„Protože si neumím představit, že bych finanční gramotnost učila jednu hodinu týdně. Než bych se v uvozovkách rozjela, tak už bych zase končila. Dělali jsme pětihodinové bloky každý měsíc a myslím si, že to bylo docela dobré,“ říká.
Finanční vzdělávání by ale mohlo být brzy povinné pro všechny žáky na základních školách. Myslí si to i většina ze sedmi set učitelů, kteří se do projektu zapojili. Podobně smýšlí i ministerstvo školství, potvrdil Radiožurnálu jeho náměstek Jindřich Fryč.
„Nebude to samostatný předmět. Za sebe považuji finanční gramotnost jako jednu z důležitých kompetencí, které by měl mít žák už na základní škole. Je potřeba mladé lidi na život připravit, aby chápali finančnictví. Naším cílem je proto v rámci revize rámcového vzdělávacího programu toto téma do vzdělávacího programu inkorporovat, “ uvedl náměstek.
Finanční vzdělávání je v osnovách zatím jako nepovinný předmět už tři roky. Projekt Rozumíme penězům využilo přes 11 tisíc žáků ze sedmi krajů.