Vyvlastňovací zákon míří do Senátu

Silniční obchvaty, dálnice či železnice se postaví dřív a levněji, slibují autoři zákona nazývaného jako vyvlastňovací. Znělo by to lákavě, kdyby proti normě, kterou teď dostávají na stůl senátoři, nezaznívaly zásadní námitky. Podle řady právníků totiž ve jménu obecného blaha osekává jedno ze základních lidských práv - na ochranu soukromého vlastnictví - a to ve prospěch úředníků a stavebních firem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D8 u Řehlovic na Ústecku

Dálnice D8 u Řehlovic na Ústecku | Foto: Tomáš Šácha | Zdroj: Český rozhlas

Podle jednoho z předkladatelů zákona, senátora Oldřicha Vojíře z ODS, je sice soukromý majetek nedotknutelný, na druhé straně existují případy, kdy musí být prokázán veřejný zájem.

"Pokud se stát a vlastník pozemku se mezi sebou nedomluví, může nastat vyvlastnění. Takový zákon už dnes existuje. Ale problémem je, že umožňuje některým lidem zneužívat tohoto zákona a vědomě zdržovat stavby," prohlásil Vojíř ve vysílání Rádia Česko. Jako příklad uvedl například výstavbu dálnice D8 přes České Středohoří, jejíž výstavba se kvůli akcím ekologických sdružení prodloužila už o dva roky, nebo úsek dálnice D11 v úseku Osičky-Libišany.

Přehrát

00:00 / 00:00

O připravovaném 'vyvlastňovacím' zákonu diskutovali na Rádiu Česko senátor za ODS Oldřich Vojíř a Luděk Šikola z Ekologického právního servisu

Peníze až pět let po zbourání domu?

Podle Luďka Šikoly z Ekologického právního servisu jsou však podobné akce výjimečnými excesy, z nichž nelze dovozovat potřebu nového zákona, který protiústavně okleští práva majitelů nemovitostí, například zruší odkladný účinek žaloby proti vyvlastnění, zkrátí lhůty na polovinu a oddělí vyvlastnění od výplaty náhrady.

"V extrémním případě se může stát, že vám stát sebere dům, zbourá ho, a vy dostanete zaplaceno třeba až za pět let, protože žaloba proti vyvlastnění nemá odkladný účinek," řekl Šikola.

K něčemu podobnému by však podle Vojíře docházet nemělo.

"Stát by měl požádat o dohodu. Pokud k ní nedojde, dojde k vyvlastnění, soud rozhodne o ceně, tu stát zaplatí, případně ji složí na účet. Pokud se to poškozené osobě nelíbí, peníze zůstanou na účtu a bude se čekat, zda vysoudí více," popsal Vojíř.

Chybí možnost mimosoudního vyrovnání za tržní ceny

Senátor však připustil, že v zákonu nyní chybí možnost mimosoudního vyrovnání na úrovni tržních cen, která v původním návrhu byla.

"Nyní už se to do návrhu přidat nepodaří, protože možnost vyvlastnění je přílepek ke speciálnímu zákonu o zrychlení výstavby silnice R/35, což je problematické. Já žádal ministerstvo dopravy, aby připravilo zcela nový ucelený vyvlastňovací zákon a poslalo jej do vlády, ne do Poslanecké sněmovny. Pokud ministerstvo poslechne, lze se dočkat úplně nového zákona, který by mohl být schválen do voleb. V něm by pak možnost mimosoudního vyrovnání být měla," vysvětlil Vojíř.

Pokud by v zákoně bylo zakotveno mimosoudní vyrovnání na úrovni tržních cen, neměl by s ním problém ani Šikola.

"Ano, stát by měl majiteli nabídnout kupní cenu, případně ještě nějaký bonus. Až když vlastník odmítne, lze přistoupit k vyvlastnění. Ale nynější návrh to řeší jinak, je protiústavní a dříve či později se dostane k Ústavnímu soudu," uzavřel Šikola.

Tomáš Pavlíček, Alena Adámková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme