Vzdělání českých školáků je lepší, stále ale patří mezi průměr, ukázal průzkum

Čeští žáci po třech letech zlepšili skóre v mezinárodním srovnání znalostí. Jednoznačný posun ukázali v testech z matematiky. Byli lepší než školáci z Francie nebo Velké Británie. Mírně se zlepšili také ve čtení, nadprůměrní jsou patnáctiletí žáci v přírodovědě. Ukázal to průzkum PISA 2012, kterého se zúčastnilo 65 zemí. Přesto jsou výsledky českých dětí ve srovnání s ostatními státy spíš průměrné.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Testování žáků se neobešlo bez technických problémů. Někteří žáci čekali na přihlášení do systému 10 minut | Foto: Pavel Pavlas

V Česku byli v matematice nejlepší školáci z Pardubicka, výrazně nejslabší výsledky pak měli žáci Jihočeského kraje.

„Ukazuje se to v mnoha šetřeních, prokázalo to i šetření výsledků žáků v pátých a devátých ročnících základního vzdělávání. Matematika je prostě dlouhodobě a obecně pro české žáky nesmírně problematická, přírodní vědy na tom nejsou z tohoto pohledu také úplně ideálně," vysvětluje náměstek ústředního školního inspektora pro inspekční činnost Ondřej Andrys.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Radiožurnálu byli náměstek ústředního školního inspektora pro inspekční činnost Ondřej Andrys a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl

„Je to asi dáno samotným pojetím těchto disciplín. Jsou to exaktní záležitosti, které vyžadují větší míru logického myšlení a možná i způsob výuky v českých školách není úplně atraktivní v tom smyslu, že by to české žáky bavilo,“ myslí si.

To zdůrazňuje i ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. „Mnohem více by mě zajímalo, jestli žáky matematika baví, než jak dopadli. Protože není ani tak podstatné, co budou z matematiky umět. Důležité je, co budou ochotni a schopni se naučit.“

Že matematika žáky nezajímá, ale podle něj není vina učitelů. „Pojetí matematiky v České republice už je desítky let zaměřeno na to, aby přivedlo několik skvělých matematiků na Matematicko-fyzikální fakultu, to není výuka pro průměrného a už vůbec ne pro podprůměrného žáka. My máme matematiku od začátku pojatou tak, že chceme mít skvělé jedničkáře a olympioniky a na ostatní kašleme,“ upozorňuje Šteffl.

Na rozdíl od matematiky se školáci hodně zlepšili v přírodovědě, kde se dokonce drží v nadprůměru. Větší počet bodů získali také v testech čtenářské gramotnosti. Nechali tak za sebou třeba Rakousko nebo Švédsko. Obecně patří první příčky asijským zemím, a to ve všech předmětech.

Česká školní inspekce bude výsledky mezinárodního šetření dále analyzovat, konkrétně se zaměří i na polský systém školství, protože polští žáci se zlepšili ze všech nejvíce. V minulém průzkumu čeští školáci propadli nejvíc ze všech sledovaných zemí.

Změny ve výsledcích středoevropských zemí mezi roky 2003 a 2012 | Foto: Česká školní inspekce

Průměrné výsledky zúčastněných zemí | Foto: Česká školní inspekce

Jana Zemanová, Klára Bílá, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme