Vzdělání českých školáků je lepší, stále ale patří mezi průměr, ukázal průzkum
Čeští žáci po třech letech zlepšili skóre v mezinárodním srovnání znalostí. Jednoznačný posun ukázali v testech z matematiky. Byli lepší než školáci z Francie nebo Velké Británie. Mírně se zlepšili také ve čtení, nadprůměrní jsou patnáctiletí žáci v přírodovědě. Ukázal to průzkum PISA 2012, kterého se zúčastnilo 65 zemí. Přesto jsou výsledky českých dětí ve srovnání s ostatními státy spíš průměrné.
V Česku byli v matematice nejlepší školáci z Pardubicka, výrazně nejslabší výsledky pak měli žáci Jihočeského kraje.
„Ukazuje se to v mnoha šetřeních, prokázalo to i šetření výsledků žáků v pátých a devátých ročnících základního vzdělávání. Matematika je prostě dlouhodobě a obecně pro české žáky nesmírně problematická, přírodní vědy na tom nejsou z tohoto pohledu také úplně ideálně," vysvětluje náměstek ústředního školního inspektora pro inspekční činnost Ondřej Andrys.
Hosty Radiožurnálu byli náměstek ústředního školního inspektora pro inspekční činnost Ondřej Andrys a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl
„Je to asi dáno samotným pojetím těchto disciplín. Jsou to exaktní záležitosti, které vyžadují větší míru logického myšlení a možná i způsob výuky v českých školách není úplně atraktivní v tom smyslu, že by to české žáky bavilo,“ myslí si.
To zdůrazňuje i ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. „Mnohem více by mě zajímalo, jestli žáky matematika baví, než jak dopadli. Protože není ani tak podstatné, co budou z matematiky umět. Důležité je, co budou ochotni a schopni se naučit.“
Že matematika žáky nezajímá, ale podle něj není vina učitelů. „Pojetí matematiky v České republice už je desítky let zaměřeno na to, aby přivedlo několik skvělých matematiků na Matematicko-fyzikální fakultu, to není výuka pro průměrného a už vůbec ne pro podprůměrného žáka. My máme matematiku od začátku pojatou tak, že chceme mít skvělé jedničkáře a olympioniky a na ostatní kašleme,“ upozorňuje Šteffl.
Na rozdíl od matematiky se školáci hodně zlepšili v přírodovědě, kde se dokonce drží v nadprůměru. Větší počet bodů získali také v testech čtenářské gramotnosti. Nechali tak za sebou třeba Rakousko nebo Švédsko. Obecně patří první příčky asijským zemím, a to ve všech předmětech.
Česká školní inspekce bude výsledky mezinárodního šetření dále analyzovat, konkrétně se zaměří i na polský systém školství, protože polští žáci se zlepšili ze všech nejvíce. V minulém průzkumu čeští školáci propadli nejvíc ze všech sledovaných zemí.