Vzdušný prostor nad Českem se otevřel. Zkušebně na 48 hodin
Po desítkách hodin se v poledbe znovu otevřel celý český vzdušný prostor. Podle mluvčího Řízení letového provozu, se jedná o dočasné rozhodnutí, které má platit pro následujících 48 hodin, ale jeho půlatnost se může měnit. A je na každé letecké společnosti, zda přechodné otevření vzdušného prostoru České republiky využije.
Mluvčí Řízení leteckého provozu v Rádiu Česko Richard Klíma potvrdil, že v celém českém vzdušném prostoru budou na 48 hodin obnoveny služby Řízení letového prostoru. „Týká se to všech letišť.“ Po dvoudenní lhůtě má následovat vyhodnocení celé situace.
Obnovení provozu na 48 hodin potvrdil Rádiu Česko mluvčí Řízení leteckého provozu Richard Klíma
Vzdušný prostor nad Českou republikou byl uzavřený od pátku, jedné hodiny odpoledne. Letiště v Ruzyni přestalo odbavovat ještě o hodinu dřív. Reportér českého rozhlasu Jan Herget z letiště připomněl, že o uskutečnění letu rozhodnou dopravci sami. Z Ruzyně první letadla míří do turistických destinací, do Egypta a Tuniska.
„Informace o letu získají pasažéři u svých dopravců, buď telefonem, nebo na přepážkách. Některé letecké společnosti budou své cestující informovat samy,“ hlásil z Ruzyně náš reportér.
Ztráty rostou
Analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka v Ozvěnách dne řekl, že ztráty se odhadují na 250 až 300 milionů dolarů denně, a to jen pro letecké přepravce. „Může to být někdy poslední hřebíček do rakve některých extra ztrátových aerolinek, ale u stabilních to generuje větší ztrátu.“ Podle Procházky lze při postupném obnovování provozu očekávat růst hodnot akcií aerolinií, které v poslední době poznamenal pád.
Polední atmosféru na Letišti Praha zaznamenal v Ozvěnách dne reportér Jan Herget a o vlivu na letecké společnosti mluvil analytik Jna Procházka
Už od půlnoci mají povoleny přelety nad našim územím mezikontinentální linky, které se pohybují ve výšce nad 7,5 kilometru.
Mezitím přicházejí zprávy i z dalších evropských zemí, které postupně začínají alespoň částečně obnovovat provoz - například Finsko otevře v průběhu dne 2 letiště, podobně Rumunsko obnoví v poledne provoz v Bukurešti a dalších 7 letištích.
Provoz nad Německem zůstává ochromen; letecké společnosti se bouří
Roztržka mezi německými leteckými společnostmi a tamními úřady pro vzdušnou dopravu nabírá na intenzitě. Dopravci mají pocit, že provoz by už mohl být obnoven a že nebezpečí v podobě sopečného popílku už nehrozí. Vzdušný prostor nad Německem ale zůstává minimálně do dnešního večera uzavřený.
„Vzdušný provoz nad Evropou je s jistými omezeními jasně možný,“ uvedl v televizi ZDF šéf společnosti Lufthansa Wolfgang Mayrhuber. Ten označil za neopodstatněné obavy o bezpečnost cestujících a poukázal na výsledky víkendových zkušebních letů.
Ministr dopravy Peter Ramsauer ale trvá na tom, že sopečný popílek nad Německem stále je a že se leteckými společnostmi nenechá zatlačit do kouta. Obě strany si slibují přesnější údaje od dnešního vědeckého letu přímo do mraku vulkanického prachu.
Do letounu Falcon 20 německého Centra letového provozu budou namontovány speciální přístroje schopné měřit koncentraci prachových částic. Stroj budou řídit piloti zvyklí na extrémní situace.
Námořnictvo bude svážet Brity uvízlé v cizině
Britský letecký prostor má být uzavřen minimálně do zítřejšího poledne. Britská vláda proto řeší, jak pomoci svým občanům uvězněným v zahraničí.
Odhadem je v cizině na 150 tisíc Britů. A prognóza pro otevření leteckého prostoru nad ostrovy zatím není dobrá. Premiér Gordon Brown proto hledá náhradní řešení.
O kolapsu na evropském nebi hovořil zpravodaj ČRo v Bruselu Pavel Novák ve Světě o jedné Rádia Česko
Jednou z možností je, že by se Britové uvěznění ve světě sletěli do Španělska, kde letadla mohou bezpečně přistávat, a odkud by je námořnictvo převezlo zpět domů po moři. Lodě už jsou ze stejného důvodu také na cestě přes kanál La Manche.
Ministři dopravy o kolapsu
Kolaps letecké dopravy nad Evropou bude tématem schůzky ministrů dopravy zemí evropské sedmadvacítky. Jak si lze domyslet, ani oni se do Bruselu nedostanou, proto budou jednat prostřednictvím videokonference. Bruselský zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák ve Světě o jedné varoval před velkým optimismem: „Hlavním zájmem EU je především bezpečnost cestujících.“
„Unie ani Evropská komise nemůže nařizovat uzavření nebo naopak otevření vzdušného prostoru koridorů, hlavní slovo mají národní úřady. Evropská komise ale už oznámila, že přimhouří oko nad státní pomocí dopravcům,“ připomněl Novák.
„V případě bezpečnosti neexistují kompromisy. Všechna opatření v Evropě jsou založena na rozhodnutích expertů a jejich vědeckých poznatcích. Rozhodnutí přijatá na základě dnes platných pravidel nemůžeme zpochybňovat,“ odůvodnil před jednáním eurokomisař pro dopravu Siim Kallas vyhlášení uzávěr leteckého prostoru nad Evropou.