Z rychlostních silnic budou dálnice, na vybraných silnicích I. třídy se pojede až 110 km/h

Velká změna čeká českou silniční síť, a to zřejmě už od ledna 2016. Na vybraných čtyřproudových silnicích první třídy se zvýší rychlost z 90 na 110 kilometrů v hodině. Zároveň z mapy zmizí rychlostní komunikace a stanou se z nich dálnice. Aniž by byl postaven nový metr dálnice, přibude v Česku téměř 300 dálničních kilometrů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový most u Benátek nad Jizerou | Foto: Jana Huzilová

Navrhovaná opatření jsou součástí novely zákona o pozemních komunikacích, o níž teď rozhodují poslanci a kterou dnes představil ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.

„Historicky označení D byla federální dálnice, o kterou se starala federální vláda. Národní vlády se staraly o silnice R. Většina rychlostních komunikací je dnes stavěná v parametrech dálnic, takže je to zlogičtění pohledu na dálniční síť,“ vysvětluje ministr.

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánovaných změnách rychlostních silnic na dálnice a zvýšení rychlosti na vybraných čtyřproudových silnicích I. třídy mluvil Ján Skovajsa z ministerstva dopravy

Pro řidiče to ale žádná velká změna nebude. Mnoho z nich netuší, jaký je rozdíl mezi rychlostní komunikací a dálnicí. Na obou je nejvyšší povolená rychlost 130 kilometrů v hodině a na drtivé většině je potřeba mít dálniční známku.

„Většina rychlostních silnic už v tuto chvíli splňuje kritéria na dálnice – to jsou nové úseky, které byly otevírány v posledních 10 až 15 letech. Předpokládáme, že úseky starší budou upraveny a přestavěny tak, aby moderní parametry splňovaly,“ říká vedoucí oddělení silničního správního úřadu ministerstva dopravy Ján Skovajsa.

Rychlostní silnice | Foto: Český rozhlas

Jednotná údržba

Zároveň by na nich měla být jednotná údržba pomocí středisek údržby, jako je tomu na dálnicích. Například královéhradecká dálnice D11 a mladoboleslavská rychlostní silnice R10 leží prakticky ve stejném prostoru. Když sněží, pak D11 brázdí sypače a pluh stále dokola, zatímco na R10 jedou jen v rámci celého hodinového okruhu, kdy mezitím ošetří i silnice nižších tříd. A právě to se podle Skovajsy od nového roku změní.

V Česku je 776 km dálnic a 459 km rychlostních silnic. Dohromady tvoří 2,2 procenta celé silniční sítě. Na obou typech komunikace je maximální povolená rychlost 130 km/h.

„Správa, údržba i opravy budou probíhat jednotným způsobem, aby řidiči zbytečně nebyli zmatení tím, že na obou komunikacích mohou jezdit 130 km/h, ale na jedné si musí dávat mnohem větší pozor.“

Změna také bude znamenat výměnu dopravních značek, protože ukazatele na rychlostních komunikacích mají modrou barvu, zatímco na dálnicích zelenou. Podle Skovajsy nebudou náklady na výměnu značek vysoké, odhadují se na několik milionů korun.

Rychlostní silnice R7 | Foto: Filip Jandourek

„Návazné kroky, které povedou ke zvýšení bezpečnosti, nutné jsou, a ty samozřejmě půjdou do vyšších částek. Ale musely by se dělat, i pokud bychom rychlostní silnice nepřejmenovali,“ upozorňuje Skovajsa.

U některých starších rychlostních komunikací musí řidiči podle ministra dopravy počítat s lokálním snížením rychlosti, například na strakonické nebo karlovarské silnici: „Zejména tam, kde není dostatečné napojení přípojných komunikací.“

Na čtyřproudých silnicích až 110 km/h

Naopak se zvýšením maximální rychlosti až o 20 kilometrů se počítá u vybraných silnic první třídy. Jde o čtyřproudé směrově oddělené komunikace, které jsou bezpečné.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na mapě přibude 300 dálničních kilometrů, přestože stavaři nepostaví ani metr. O novinkách ministerstva dopravy mluví Eva Kézrová

„Jsou to úseky zejména u velkých krajských měst, například v okolí města Ostrava, přivaděče u města Plzeň, u Třeboně nebo Českých Budějovic. Změníme i úsek z Liberce do Bílého Kostela. Můžeme se také bavit o celé podkrušnohorské silnici I/13,“ dodává Skovajsa.

„Předpokládáme, že na všech dnes čtyřpruhových úsecích silnic první třídy, které nejsou rychlostními silnicemi, budou provedeny bezpečnostní inspekce případně audity. Týká se to i nově budovaných čtyřpruhových úseků, například v okolí Ostravy,“ říká.

Pokud výsledky testů ukážou, že je možné rychlost zvýšit, mělo by k tomu dojít. Finální dopravní značení však bude na silnicích první třídy stejně jako dnes stanovovat krajský úřad ve spolupráci s krajskou policií.

Silnice z Pardubic do Hradce Králové | Foto: Honza Ptáček

Eva Kézrová, Veronika Sedláčková, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme