Za politický plakát pokuta až 100 tisíc. Na přísná předvolební pravidla mohou doplatit i obyčejní lidé

Předvolební plakát na vlastním domě nebo politická reklama ve výloze se letos může prodražit. Agitace před nadcházejícími volbami do sněmovny totiž podléhá nově zpřísněným pravidlům a za jejich porušení hrozí až stotisícová pokuta. Současně to ale může být i způsob, jak mohou politické strany a hnutí obejít 90milionový limit pro financování svých předvolebních kampaní.

Tento článek je více než rok starý.

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Mach na předvolebním plakátu strany Svobodní v roce 2013

Petr Mach na předvolebním plakátu strany Svobodní v roce 2013 | Foto: Fotobanka Profimedia

Příznivci (ale i odpůrci) politických stran či konkrétních kandidátů se tak podle novely volebního zákona – ačkoli sami ve volbách nekandidují – musí letos prvně nahlásit u Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Vedle politické podpory tak bude mít nový úřad pod kontrolou i negativně mířenou kampaň.

Registrace však ještě nezaručí, že se jedinci či instituce v politické agitaci vyhnou sankcím. Pokutu od desíti do sta tisíc korun mohou totiž zaplatit i za další prohřešky.

Stranám vypršel termín pro oznámení volebních účtů. Problém může mít Úsvit, ale i ANO nebo lidovci

Číst článek

„Musí si například zřídit volební účet a dbát na to, aby jejich reklama byla dostatečně označená," řekl serveru iROZHLAS.cz člen úřadu pro dohled nad stranami a politolog Jan Outlý. Banner musí obsahovat registrační číslo, jméno i příjmení, případně název firmy.

Za politickou reklamu pak mohou před sněmovními volbami utratit maximálně 1,8 milionu korun. Částka se přitom nezapočítává do 90milionového limitu, který musí jednotlivé strany a hnutí při výdajích na kampaň dodržet.

Vstupem „třetích osob" tak lze tento strop obejít a uměle ho navýšit. „Ano, je to nebezpečí, které hrozí. Musí to být ale bez vědomí té dané strany," doplnil Outlý.

Kdo chce zasahovat do kampaně?

Dosud se u kontrolního úřadu registrovalo jen několik tzv. třetích osob, jak je označuje zákon: autor webu Hlídač smluv Michal Bláha, bývalý místopředseda Svobodných Karel Zvára a organizace Frank Bold, která stojí za sdružením Rekonstrukce státu.

„Budeme mít billboardy, na kterých budeme informovat o tom, jak politici dodržují svoje protikorupční sliby," řekl šéf organizace Frank Bold Pavel Franc. Podle něho půjde o kampaň namířenou proto konkrétním politikům.

Antikampaň Rekonstrukce státu | Foto: Rekonstrukce státu

V rámci kampaně podle zpřísněných pravidel platných od začátku května, tedy s vyhlášením termínu voleb ve Sbírce zákonů, sdružení plánuje také poděkovat senátorům, kteří pomohli zablokovat okleštění registru smluv.

Obdobnou kampaň udělala Rekonstrukce státu už v dubnu. Billboardy s heslem „Nechal jsem zmizet smlouvy za 150 miliard korun" tehdy ale naopak mířily proti poslancům v roli kouzelníků, kteří výjimky z povinného zveřejňování smluv podpořili.

Billboardovou antikampaň tehdy podpořil také majitel Student Agency Radim Jančura, současně avizoval i vlastní předvolební kampaň. U úřadu pro dohled nad stranami se ale neregistroval. Již dříve přitom nechal podnikatel kvůli sporu o reorganizaci policie vylepit na desítky svých autobusů mobilní čísla i velké podobizny ministra vnitra Milana Chovance a premiéra Bohuslava Sobotky (oba ČSSD).

Nyní ale Jančura otočil, prý nic nechystá: „Já se do politiky snažím nemíchat, výjimkou byla reorganizace policie, což politika nebyla, byl to převrat. Možná ale ta šuškanda může souviset s billboardy Rekonstrukce státu. Pokud by registr měl být vykleštěn nebo zrušen, určitě v tomto Rekonstrukci státu podpoříme."

Podnikatel Bláha: Je to prevence

Oproti tomu podnikatel Michal Bláha, který je autorem webů Hlídač smluv a Hlídač EET, se u úřadu pro dohled nad stranami registroval podle svých slov pouze z preventivních důvodů. „Mám ji proto, pokud bych někdy v budoucnu chtěl zareagovat na nějakou událost. Registrace trvá několik dní a takto ji mám hotovou. Nevím, zda ji využiju," uvedl.

Třetí osoby v zákoně

Podle novely volebního zákona platné od letošního roku každá „fyzická nebo právnická osoba, která se hodlá účastnit volební kampaně bez vědomí kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta anebo nezávislého kandidáta, je povinna se před vstupem do volební kampaně registrovat jako registrovaná třetí osoba u Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.“ Poté, co ji dohledový úřad přiřadí registrační číslo, musí si „třetí osoba“ zřídit transparentní volební účet, zpřístupnit ho na svém webu a evidovat veškeré výdaje spojené s kampaní. Dodržet pak musí v případě sněmovních voleb limit 1,8 milionu korun. Do 10 dnů od voleb pak musí zveřejnit vyúčtování své kampaně.

Bláha současně rozjíždí také projekt Hlídač volebních kampaní. Monitorovat by měl pohyby na transparentních a volebních účtech jednotlivých stran.

Jiný je případ někdejšího místopředsedy Svobodných Karla Zváry. Ten se nyní údajně angažuje v hnutí Referendum o Evropské unii. „Svoji registraci jsem získal proto, abych alespoň formálně dostál svým povinnostem, aniž bych musel propagovaným subjektům každou takovou činnost hlásit," popsal.

Pokud by Zvára zároveň jednal s vědomím dané strany nebo hnutí, jeho propagační aktivity by se musely započítat do finančního limitu, který strana v předvolební kampani pod hrozbou peněžitých sankcí musí dodržet.

Plotová kampaň i inzerce satelitních operátorů

To je například případ příznivců lidovců, kteří pořádají pravidelně od roku 2009 „plotovou kampaň". Nově tak tyto dobrovolnické aktivity v podobě pronájmu reklamní plochy bude muset vládní KDU-ČSL nacenit a zahrnout do nákladů na volební kampaň.

Ohledně nových regulí ale také panují nejasnosti. Nedávno se například řešil případ České asociace satelitních operátorů, která skrze inzerci v tisku kritizovala novelu zákona o elektronických komunikacích.

„Proč hrne premiér naše peníze soukromým firmám?" tázala se reklama, na které kreslená karikatura Bohuslava Sobotky z ČSSD v buldozeru hrne peníze pryč ze státní kasy.

Podle satelitních operátorů nešlo o součást předvolební kampaně, ale o inzerát namíření proti konkrétnímu zákonu. S tím však nesouhlasí dohledový úřad, podle kterého šlo o zásah třetích osob do kampaně. „Stručně: rozhodně se registrovat měli," uvedl člen orgánu Outlý.

Vedle třetích osob zpřísněným pravidlům podléhají také samotné politické strany a hnutí. Zástupci úřadu pro dohled nad stranami se už dříve nechali slyšet, že prozatím budou ohledně prohřešků shovívaví, než se nové regule zažijí. Dohledový orgán tak bude nyní spíše upozorňovat na chyby a na to, jak postupovat podle zákona správně. Na svém webu proto zveřejnil i přehled nejčastějších dotazů.

Kristýna Guryčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme