Za poštovní služby by se po liberalizaci trhu víc platit nemělo
Za poštovní služby by se po uvolnění poštovního trhu nemělo platit víc. Ministr průmyslu a obchodu za ODS Martin Kuba to řekl po jednání o novele poštovního zákona ve sněmovně. Zdražení se obávají soukromé firmy, které například rozvážejí balíky.
Podle vládního návrhu by se měly případné ztráty České pošty platit z fondu, kam by přispívali všichni, kdo na poštovním trhu působí. To by podle konkurence České pošty znamenalo, že budou doplácet na její případné špatné hospodaření a budou muset zdražit. To ale ministr Kuba odmítá.
„Celková liberalizace – my jsme si dali odklad v České republice dva roky, abychom se podívali, jak to bude jiných státech – nikde nepřinesla nutnost placení do fondu, nikde nepřinesla čistou ztrátu. A pokud se subjekty budou chovat na trhu racionálně, což my předpokládáme, tak by se to u nás ani stát nemělo. Takže nepředpokládáme, že by to měl být nějaký problém,“ řekl Martin Kuba.
S tím souhlasí také Jiří Řehola z ministerstva průmyslu a obchodu, který je zároveň členem dozorčí radě České pošty.
Jiří Řehola z ministerstva průmyslu a obchodu a místopředseda ČSSD Milan Urban mluví důsledcích liberalizace poštovního trhu ve Světě o třetí na Rádiu Česko.mp3
„Tak, jak je návrh postaven, nepředpokládáme, že by vůbec mohly vzniknout čisté náklady. Základním předpokladem je to, že zákon ukládá, by Česká pošta jako držitel licence poskytovala základní poštovní služby do takzvaně nákladově orientované ceny,“ uvedl Jiří Řehola.
Ztráty České pošty se nicméně odhadují na stovky milionů korun, což by pro mnohé soukromníky mohlo být likvidační.
Soukromí poštovní operátoři, například společnosti Mediaservis a Asociace alternativních poštovních operátorů, už začali hrozit soudy a arbitrážemi.
Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana dojde zřejmě k „vyzobávání rozinek“.
„Znamená to, že ve velkých městech přijde konkurence a České poště zbudou obce, kde ‚lišky dávají dobrou noc‘, kde samozřejmě je činnost ztrátová a Česká pošta si má ještě tu ztrátu hradit,“ vysvětlil Milan Urban.
Za klíčové považuje, aby služba byla všude dostupná a kvalitní, nejen ve velkých městech.