Švédsko 1:0 Norsko

Za sesuv svahu na D8 může špatné zajištění, vyplývá z analýzy Akademie věd

Za sesuv dálnice D8 podle Akademie věd může špatné zajištění. Zprávu akademiků k sesuvu zveřejnilo na svých internetových stránkách ministerstvo dopravy. Podle analýzy by se svah kvůli dešti a odtěžené zemině sesunul v každém případě, nevznikla by ale miliardová škoda. Zpráva byla hotová už letos v květnu, ministerstvo ji ale odmítalo zveřejnit a jako jediného viníka označilo nedaleký lom.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D8 u Prackovic nad Labem | Foto: Jan Bachorík

Podle akademiků hrozí na D8 další sesuvy podobné tomu z léta 2013. Dálnice je od 17. prosince otevřená. Kvůli nestabilnímu podloží se ale u takzvané prackovické estakády jezdí jen po jednom ze dvou mostů. Ředitelství silnic a dálnic ale slibuje, že do měsíce se bude jezdit po obou mostech. Ministerstvo dopravy trvá na tom, že dálnice je bezpečná.

Ministerstvo dopravy v pátek zveřejnilo na svých internetových stránkách zprávu Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd k sesuvu svahu na rozestavěnou dálnici D8. Podle zprávy by nehodě nezabránilo ani zajištění rozestavěné dálnice proti sesuvu. Svah by se kvůli nadměrným srážkám a zatížení odtěženou zeminou na úpatí lomu utrhl stejně, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici.

Dělníci stabilizují svah na D8 betonem. Dálnice bude průjezdná do měsíce, slibuje ŘSD

Číst článek

Škoda, kterou ministerstvo odhadlo na miliardu korun, by tak byla nižší. Vyplývá to ze závěru, který v rámci téměř 300stránkové analýzy vypracovali experti ústavu. Přestože byla hotová už letos v květnu, ministerstvo dopravy jí odmítalo zveřejnit a jako jediného viníka označilo lom.

Podle nedávného vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka v České televizi zveřejnění zprávy nedoporučovali právníci ministerstva kvůli sporu s majitelem lomu. Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, se dnes ke zveřejněnému dokumentu nechtělo vyjadřovat.

„Tento sesuv, s odlučnou plochou u lomu Dobkovičky a smykovou plochou vytvořenou na kontaktu kvartérních sedimentů a křídových slínovců, by při absenci dálničního zářezu zničil těleso železniční tratě. Čelo sesuvu by podle modelů dosáhlo úrovně mezi železničním náspem a současnou trasou dálnice a dálnice by poškozena nebyla,“ uvádí se ve zprávě. Nedostatečně zajištěná stavba dálnice v zářezu pod nestabilním svahem tak podle vědců škodu způsobenou sesuvem významně zhoršila.

Od léta se stát s majitelem lomu, firmou Kámen Zbraslav soudí o miliardovou náhradu škody. Nyní ale ministerstvo spoléhá na mimosoudní vyrovnání. Jednou z variant je například odkoupení a uzavření lomu, což by zvýšilo bezpečnost celého území.

Jana Klementová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme