Za smlouvy o koupi Pendolina hrozí Českým drahám žaloby

První opravená souprava rychlovlaku Pendolino vyjede z Prahy do Ostravy ve středu v 5 hodin a 56 minut. Oznámil to generální ředitel Českých drah Josef Bazala. Neupřesnil ale, jestli bude na dodavateli uplatňovat nárok na náhradu škod, které závady rychlovlaků způsobily. Železničáři totiž škody teprve počítají. Kromě toho řeší také otazníky kolem vzniku a podpisu smlouvy na dodávky Pendolin. V této souvislosti se dají očekávat i soudní žaloby.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pendolino na zkušební jízdě

Pendolino na zkušební jízdě | Zdroj: ČTK

Nákup souprav Pendolina byl nevýhodný a jejich provoz je příliš drahý. Říká to předseda největší odborové centrály na železnici Jaromír Dušek. Za sedm souprav dráhy zaplatily 4 miliardy 300 milionů korun. Dušek ovšem tvrdí, že každý vlak Pendolino přišel zatím dráhy na miliardu korun.

Počítá do toho například i náklady na testování vlaku, na úpravu tratě a depa. Navíc poruchy rychlovlaků zvyšují ztrátu Českých drah údajně až o čtvrt miliardy korun. Dušek nejvíce kritizuje nákup nepotřebných náhradních dílů, které podnik koupil ještě před tím, než byly soupravy vůbec do České republiky dodány.

"Jestliže někdo předtím, než jsou dodány konkrétní výrobky, které mají sloužit s vlastní záruční lhůtou, byly zaplaceny a dodány náhradní díly za několik set milionů korun, které mezi tím svoji záruku ztratily, dřív než Pendolina jsou vlastně uvedena do provozu."

Odborář Dušek čeká na 14. února, kdy se dozorčí rada podniku dozví výsledky forenzního auditu. Pak se chce obrátit na soud.

Podmínky nákupu náhradních dílů se ale nelíbí ani současnému vedení Českých drah. Mluvčí Aleš Ondrůj potvrdil, že už podalo trestní oznámení.

"Podnět k prošetření podpisu smlouvy byl podán na Policii České republiky, tak aby byl prošetřen samotný podpis smlouvy a podařilo se identifikovat případnou osobní zodpovědnost těch činitelů, kteří smlouvu podepisovali."

Pokud jde o náklady na úpravu tratí a dep, jde prý podle Českých drah o součást modernizace železnice.

Jitka Hanžlová, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme