Za uvízlé kamiony nemohou řidiči, ale špatné silnice, tvrdí dopravci

Kvůli sněhu, silnému větru i nepozornosti řidičů se zastavil provoz na desítkách tuzemských silnic. Na řadě míst blokovaly silnice uvízlé kamiony a na Vysočině musela vypomáhat i těžká technika. Podle mluvčího autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe není problémem technický stav kamionů, ale nekvalitní a nedostatečná silniční síť.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona kamionů u Návsí na silnici z Českého Těšína do Mostů u Jablunkova | Zdroj: ČTK

Kritická situaci byla celý den především na silnici I/38 mezi Jihlavou a Znojmem. Například poblíž Želetavy bylo odstaveno na 400 kamionů, které postupně zapadaly až metr vysokou vrstvou sněhu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci na Třebíčsku informoval reportér Michal Malý. Hosty Ozvěn dne byl ředitel Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina Miroslav Šimon a mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix

„Naše technika je venku od včerejšího dopoledne, za tu dobu máme 184 výjezdů. Dnes odpoledne nám na pomoc přijela těžká technika, protože jsme potřebovali nutně zprovoznit silnici I/38 od Havlíčkova Brodu na Znojmo a Vídeň. Dále potřebujeme zprovoznit na ni kolmou silnici I/23 Třebíč – Telč,“ popisuje ředitel Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina Miroslav Šimon.

„Silnice I/38 je už jedním pruhem průjezdná, kamiony jsme částečně odstranili a počítám, že během krátké doby bude průjezdná oběma směry. Další silnice přijdou na řadu v pátek ráno,“ upřesňuje šéf krajských hasičů. Osm jednotek navíc zaměstnal i velký požár skladu sena na Pacovsku.

Kalamita dál trápí řidiče hlavně na Vysočině a v Libereckém kraji

Číst článek

„Jsem přesvědčen, že české kamiony v drtivé většině splňují všechny zákonné podmínky pro zimní provoz, to znamená, že mají hnanou nápravu vybavenou zimními pneumatikami. Jestliže nastane takto kalamitní situace, tak 40 tun, které žene jedna náprava, bohužel většinou uvázne,“ říká mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Při tak silné kalamitě, jaká Česko zasáhla v posledních dvou dnech, by prý stály kamiony v celé Evropě. Problémy podle něj navíc nejsou způsobeny technickým stavem nákladních vozidel, ale spíše nedostatečnou sítí silnic.

Kvůli vydatnému sněžení uvízly na mnoha místech kamiony. Už od středy stojí například mezi Českým Těšínem a Mosty u Jablunkova | Foto: ČTK

„Naše silniční síť rozhodně nesplňuje parametry, které by měla vzhledem k hustotě dopravy mít. Když se podíváte po Německu nebo Rakousku, tak tam není tak obrovský problém, protože kamiony jezdí po dálnicích a nemusí se klikatit po cestách první a druhé třídy. U nás jim nic jiného nezbývá,“ míní Felix.

Ze statistik policie podle něj nelze určit, kolik nehod nákladních vozidel způsobují čeští a kolik zahraniční řidiči: „Z technických kontrol se ale dá zobecnit, že zahraniční kamiony z Východu bývají v horším technickém stavu než ty naše. Naše kamionová doprava si začátkem 90. let také prošla tímto obdobím, ale díky tvrdým sankcím, které čekaly v Rakousku a v Německu, jsme se dopracovali téměř k nejmodernějšímu vozovému parku.“

Na Vysočině uvízly ve sněhu stovky kamionů, s vyprošťováním pomůže i tank

Číst článek

„Tohle byla výjimečná situace, zatím nemám informace, které nehody byly způsobeny lidským faktorem, selháním údržby popřípadě přírodními podmínkami,“ připouští Felix.

Ke zmírnění potíží s kamiony by podle něj přispělo například lepší využití informačních tabulí nebo možnost zastavit vozidla na dálnici v jednom pruhu do doby, než silničáři navazující cesty uklidí.

Petr Dudek, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme