Za zpoždění modernizace D1 na Vysočině stát zřejmě zaplatí desítky milionů
Modernizace dálnice D1 se prodraží. U Jihlavy i Velké Bíteše má několikaměsíční zpoždění a některé náklady na prodloužení termínů zřejmě zaplatí stát. O přesné částce se ještě jedná, ale už teď je jisté, že půjde o desítky milionů korun.
Ačkoli jsou na tom oba úseky stejně - zbývá dokončit nový povrch v pravém pásu dálnice - důvody zpoždění jsou různé.
Zatímco u Velké Bíteše přestala firma pracovat kvůli nekvalitnímu podloží, u Jihlavy zastavil práce stát, konkrétně bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, a to kvůli obavě z počasí. Právě za to stát bude muset nejspíš zaplatit.
Stavební firma už byla připravená začít v srpnu dělat nový povrch, ministerstvo plány ale na poslední chvíli zastavilo s tím, že se to do zimy nestihne. Ještě dva měsíce ale řidiči u Jihlavy jezdili v omezení.
Za zpoždění modernizace dálnice D1 na Vysočině bude muset stát zřejmě zaplatit desítky milionů korun. Více informací zjistila Eva Kézrová
Stavební firma proto musela připravit nový projekt, odvolat dělníky i dodavatele pro podzim a nasmlouvat je znovu na jaro. A nejen to jsou náklady, které chce od státu zaplatit.
„Některé věci jako nároky za ušlý zisk a nároky dalších charakterů se nedají vyčíslit fakturami,“ vysvětlil Jiří Kárník z firmy Colas.
Původní vysoutěžená cena 650 milionů korun se tak zřejmě o několik desítek milionů zvedne. Ani jedna ze stran zatím nechce mluvit o konkrétní částce, jednání jsou však poměrně tvrdá.
„Zhotovitelé to vyčíslili, nicméně my s tím zásadním způsobem nesouhlasíme. Myslím si, že částka je enormně vysoká a pevně věřím, že diskusí se nám ji podaří srazit dolů,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Velká Bíteš: bude soud?
V případě modernizace D1 u Velké Bíteše sice stavbaři práce zastavili hned v prvním roce modernizace a mluvilo se o tom, že za každý den prodlení zaplatí milion korun.
Jenže loni se tehdejší vedení Ředitelství silnic a dálnic v zájmu dokončení modernizace dohodlo se sdružením zhotovitelů, že problém nekvalitního podloží rozřeší až soud. Stavbaři věří, že se tak nestane.
„Vzhledem k probíhajícím konstruktivním jednáním má sdružení zhotovitelských firem zájem na smírném řešení, které upřednostní před nákladním a zdlouhavým soudním řízením,“ uvedla Taťána Pelíšková z OHL ŽS.
Nicméně podle informací Českého rozhlasu současné vedení ŘSD vidí hlavní problém v postupu stavbařů a nehodlá ustupovat, takže věc u soudu zřejmě skončí. Modernizace úseku u Velké Bíteše byla vysoutěžena za zhruba 600 milionů korun.
Od příštího týdne budou řidiči na obou úsecích opět jezdit jen po jedné polovině vozovky ve dvou úzkých pruzích a do prázdnin dělníci udělají nový povrch v opačném směru.