Žáci devátých tříd se zhoršili v matematice a češtině
Čeští školáci se za posledních šest let zhoršili v matematice a češtině, naopak angličtina jim nedělá potíže. Špatné vědomosti žáků devátých tříd prokázaly testy soukromé společnosti Scio.
Testy na třech stovkách škol ukázaly, že ubylo dobrých a velmi dobrých školáků a naopak přibylo těch průměrných.
Podle ředitele Scia Ondřeje Šteffla to ale není fatální problém: „Naše děti nehloupnou, naše děti jsou furt stejně bystré, chytré, protože v testu obecných studijních předpokladů nedošlo k žádné zaznamenatelné změně.“
Děti si ale za posledních šest let polepšily v angličtině, lépe rozumějí textu a poslechu.
Zpětná vazba školám
Bohumil Kartous z firmy Scio ve Stalo se dnes připomněl, že šlo o totožné testování jako v roce 2005. „A šlo o testování v rámci obecných studijních předpokladů. Test, který odhaluje dispozice k učení, a testy z českého, anglického jazyka a matematiky, které sledují, co se děti naučily v jednotlivých předmětech.“
„Ze srovnání lze vyvodit, jestli se zhoršují nebo zlepšují schopnosti a dovednosti a jak jsou na tom děti se znalostmi,“ poznamenal Kartous.
Známky nestačí, žáky je třeba hodnotit důkladněji, radí experti OECD
Číst článek
„Zjistilo se, že děti jsou v uvozovkách stále stejně chytré, nehloupnou. Nicméně v předmětových testech došlo k určitému zhoršení, Zejména v matematice ubylo nadprůměrných, excelentních a přibylo průměrných.“ Podle Kartouse mají děti problémy se zlomky, jejich převodem na běžná čísla.
„Smyslem projektu je dát školám zpětnou vazbu. Z tohoto důvodu nezveřejňujeme žádné jmenné žebříčky škol,“ uzavřel Bohumil Kartous.
Zhoršování znalostí českých školáků potvrdily i mezinárodní průzkumy. Podobné testování u všech žáků 5. a 9. tříd připravuje také ministerstvo školství na rok 2014.
Státní projekt za zhruba tři sta milionů korun, má ale řadu kritiků. Vytýkají mu předraženost a také to, že se děti a školy budou jen účelově připravovat na testy, které pak nebudou mít vypovídající hodnotu.