Žáci devátých tříd se zhoršili v matematice a češtině

Čeští školáci se za posledních šest let zhoršili v matematice a češtině, naopak angličtina jim nedělá potíže. Špatné vědomosti žáků devátých tříd prokázaly testy soukromé společnosti Scio.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Finance, ekonomika, kalkulačka

Finance, ekonomika, kalkulačka | Foto: Free Digital Photos

Testy na třech stovkách škol ukázaly, že ubylo dobrých a velmi dobrých školáků a naopak přibylo těch průměrných.

Podle ředitele Scia Ondřeje Šteffla to ale není fatální problém: „Naše děti nehloupnou, naše děti jsou furt stejně bystré, chytré, protože v testu obecných studijních předpokladů nedošlo k žádné zaznamenatelné změně.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Bohumil Kartous z firmy Scio ve Stalo se dnes

Děti si ale za posledních šest let polepšily v angličtině, lépe rozumějí textu a poslechu.

Zpětná vazba školám

Bohumil Kartous z firmy Scio ve Stalo se dnes připomněl, že šlo o totožné testování jako v roce 2005. „A šlo o testování v rámci obecných studijních předpokladů. Test, který odhaluje dispozice k učení, a testy z českého, anglického jazyka a matematiky, které sledují, co se děti naučily v jednotlivých předmětech.“

„Ze srovnání lze vyvodit, jestli se zhoršují nebo zlepšují schopnosti a dovednosti a jak jsou na tom děti se znalostmi,“ poznamenal Kartous.

Známky nestačí, žáky je třeba hodnotit důkladněji, radí experti OECD

Číst článek

„Zjistilo se, že děti jsou v uvozovkách stále stejně chytré, nehloupnou. Nicméně v předmětových testech došlo k určitému zhoršení, Zejména v matematice ubylo nadprůměrných, excelentních a přibylo průměrných.“ Podle Kartouse mají děti problémy se zlomky, jejich převodem na běžná čísla.

„Smyslem projektu je dát školám zpětnou vazbu. Z tohoto důvodu nezveřejňujeme žádné jmenné žebříčky škol,“ uzavřel Bohumil Kartous.

Zhoršování znalostí českých školáků potvrdily i mezinárodní průzkumy. Podobné testování u všech žáků 5. a 9. tříd připravuje také ministerstvo školství na rok 2014.

Státní projekt za zhruba tři sta milionů korun, má ale řadu kritiků. Vytýkají mu předraženost a také to, že se děti a školy budou jen účelově připravovat na testy, které pak nebudou mít vypovídající hodnotu.

Martin Dorazín, Petra Benešová, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme