Žáci druhého stupně budou mít povolenou domácí výuku. Psychologové jsou proti

Některé děti by vůbec nemusely chodit na základní školu. Resort školství chce povolit domácí výuku i pro žáky druhého stupně. Zkušenosti z několika škol, kde ministerstvo nový model výuky testovalo, zatím ukazují na dobré výsledky školáků. Rodiče ale budou moci své děti učit doma za přísnějších podmínek než mladší žáky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Domácí výuka (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Domácí učitel bude muset mít alespoň vyšší odborné vzdělání nebo bakalářský titul. „Pokud rodiče nebudou tuto podmínku splňovat, tak se samozřejmě mohou dohodnout na externím vzdělávání svých dětí těmi, kteří tyto požadavky splňují,“ upřesnil ředitel odboru vzdělávání ministerstva školství Tomáš Zatloukal.

Domácí vzdělávání na druhém stupni by se podle něj mohlo týkat zhruba promile žáků v celé populaci. Jejich výsledky bude sledovat Česká školní inspekce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel odboru vzdělávání ministerstva školství Tomáš Zatloukal a ředitel pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 3 a Prahu 9 Petr Klíma přiblížili koncept domácího vzdělávání pro žáky druhého stupně

Dětská psycholožka Václava Masáková upozorňuje, že děti vyučované doma budou hůř navazovat vztahy: „Ty děti jsou vlastně vyčleněny z přirozeného prostředí, z přirozené skladby dětí.“

Socializace těchto žáků podle Zatloukala přesto narušena nebude. Klíčem je například účast v mimoškolních aktivitách.

„Rodiče dětí, které jsou zařazeny do domácího vzdělávání, spolu vytváří velmi propracované sítě vazeb, takže v určitých situacích, v určitých aktivitách, v určitých projektech se sdružují a děti samozřejmě mají možnost setkávat se se svými vrstevníky,“ vysvětlil.

Pro nadané děti, ale i pro často nemocné

Ředitelka pražské Základní školy náměstí Curieových Libuše Vlková s domácí výukou u starších dětí spíše nesouhlasí. Uznává ale, že je potřeba brát ohled na jejich individuální potřeby.

„Někomu to může pomoci právě kvůli špatnému sociálnímu cítění mezi vrstevníky. Pak ta možnost učit se doma má obrovský význam. Ale vzhledem k programu a obsahu učiva na druhém stupni je to už hodně náročné,“ myslí si.

Domácí výuku však ředitel školy povolí jen některým. Nejčastějšími důvody zatím byly zdravotní nebo psychické problémy, možnosti rozvoje nadání žáka nebo časté cesty do zahraničí.

„Já si myslím, že bychom měli respektovat to, že rodiče znají svoje děti nejlépe. A pokud teda rodiče dojdou k závěru, že to pro jejich dítě bude lepší, tak bychom to asi měli, pokud splní podmínky, akceptovat,“ uvažuje ředitel pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 3 a Prahu 9 Petr Klíma.

Škola. Ilustrační foto | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Během své praxe se setkal například s vysokoškolsky vzdělanými a nadprůměrně inteligentními manželi, kteří neměli dostatek důvěry v české školství a své tři mimořádně nadané děti se rozhodli vzdělávat podnětněji.

Kmenová škola bude podle návrhu děti každé pololetí přezkušovat a vydávat jim vysvědčení. Rodiče nebo soukromý učitel mohou výuku konzultovat, například tehdy, když látce sami zcela neporozumí.

Novinku teď úřad zapracuje do zákona. Poslední slovo pak bude mít parlament. Pokud novela zákona projde hladce legislativním kolečkem, pak by se děti z druhého stupně základních škol mohly učit doma od září 2014.

Jan Richter, Klára Bílá, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme