Žáci mají mezery v matematice. Ukázala to generálka testování

Generálka testování žáků v 5. a 9. třídách ukázala, že děti mají nedostatky hlavně v matematice. Jen polovina všech žáků, kteří se do testování přihlásili, se dostali z jednodušší úrovně do vyšší. Radiožurnálu to potvrdil náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci posledního ročníku základní školy

Žáci posledního ročníku základní školy | Foto: Tomáš Adamec

„Ve zbylých předmětech je poměr zhruba takovýto: ¼ zůstala v základní úrovni a ¾ postoupily do vyšší úrovně obtížnosti testu. Velmi obecně se dá říct, že děti mají trošku problémy s matematikou, zatímco čeština a angličtina jim zdaleka takové problémy nedělá,“ řekl Vacek.

„Matematika bývá celkově slabší, protože žáci v posledních letech k tomuto předmětu nemají tka dobrý vztah. Nic je k tomu nemotivuje. Většinou je snazší vystudovat nějaké humanitní obory,“ uvedl viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček.

Výsledky jsou nyní podle Libora Vacka dostupné všem žákům a všem jejich učitelům. „Ukazuje se, že o výsledky má velký zájem také rodičovská veřejnost, protože už teď jsme registrovali více než 400 tisíc zobrazení v podsystému, který je přístupný rodičům žáků,“ upřesnil Vacek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Viceprezident Asociace ředitelů základních škol a ředitel Základní školy a základní umělecké školy v Českých Budějovicích Pravoslav Němeček mluví o testování žáků v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

Někteří rodiče ale naopak odmítli své děti do testování zapojit a generálku bojkotovali. Není podle nich jasné, k čemu výsledky dětí budou sloužit. Podle ministerstva školství ale nebudou vznikat žádné žebříčky škol.

Generálka skončila v pátek a během tří týdnů objevila malé technické chyby. Ředitelé škol si ale i tak pilotáž pochvalují. Testy byly podle nich kvalitní.

„Ředitelé si chválili převážně obsah. Obsahově si myslím, že testy byly připravené dobře,“ potvrdila prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová.

Přes 161 tisíc dětí teď ví, jak jsou na tom s minimálními požadovanými znalostmi. Základní úroveň testů by měl zvládnout i čtyřkař, přesto se objevily školy, kde neuspělo více než 80 procent žáků.

Přehrát

00:00 / 00:00

Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl mluví o testování na školách ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3

Odborník na testování z Univerzity Karlovy David Grégr připomíná, že školy ani učitelé zatím nevědí, jak s výsledky zacházet.

„Dokud ty testy nebudou kvalitní, tak jejich využitelnost je nízká. Díky tomu, jaké jsou problémy s administrací, se nedostává k diskusi o kvalitě testů a já věřím,ž e se k ní vrátíme a vyhodnotíme, jestli ty testy vůbec k něčemu jsou, jestli jsou dobře postavené a jestli můžou školám něco přinášet,“ řekl David Grégr.

„Tyto testy jsou v současné době jeden z hlavních evaluačních nástrojů,“ uvedl předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl.

Další generálka bude příští rok, naostro pak v roce 2014. Testování vyjde na 90 milionů korun.

Veronika Sedláčková, Klára Bílá, Eva Presová, ak, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme