Žáci si poprvé vyzkouší srovnávací testy. Zatím nanečisto

Ministerstvo školství připravilo stovce škol zatěžkávací zkoušku pro jejich počítače. První pilotní plošné testování žáků pátých a devátých tříd má totiž zjistit, jak školy i Česká školní inspekce zvládají technickou a logistickou stránku experimentu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výuka v počítačové učebně (ilustr. foto) | Foto: licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5, Michael Surran

V devět hodin žáci usednou ke školním počítačům a budou vyplňovat testy z českého jazyka, matematiky a angličtiny.

Po dopsání testů je odešlou elektronicky do centra na vyhodnocení. Během chvilky se dozví, jak byli u zkoušky úspěšní. Jejich výsledky ale zatím nebudou vypovídat nic o kvalitě školy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview Radiožurnálu byla předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová

Další generálka na děti čeká v květnu příštího roku. „V květnu 2012 přidáme francouzštinu a němčinu a nastavíme standardy cizích jazyků tak, aby nejlepší děti mohly získat mezinárodní certifikáty,“ vysvětluje ministr školství Josef Dobeš.

Smyslem srovnávacích zkoušek je podle něj dát školám, rodičům i dětem zpětnou vazbu, jaká je úroveň znalosti v 5. a 9. třídách. „A sjednotit po celé České republice v pětkách a devítkách to minimální z matematiky, českého jazyka a cizího jazyka, co musí dítě umět. To jsou ony standardy,“ doplnil ministr.

„Myslím si, že v tomto pilotním ověřování opravdu půjde o testování spíše techniky. Ale určitě to bude i pro děti zajímavá zkouška. Já doufám, že všechno proběhne v klidu a děti si to spíše užijí,“ řekla v Ranním interview Radiožurnálu Hana Stýblová, prezidentka Asociace ředitelů základních škol a ředitelka školy v Plzni – Božkově.

Hana Stýblová s úsměvem dodává, že je větší jistota, že v testu obstojí spíše děti než technika.

„My jsme jako ředitelé škol testování nikdy neodmítali,“ říká Hana Stýblová a dodává, že o diskuse v tomto ohledu mají zájem. S politováním však říká, že ministerstvo zatím nikdy neřeklo konkrétně, co je přesně cílem plošného testování a jak naloží s výsledky testů na závěr školního roku. V tomto spatřuje důvod k negativním diskusím.

Pilotní testování spíše pro techniku než žáky

Pokud se však testování uchopí jako nástroj, který poskytne škole zpětnou vazbu, a pokud se s ním tak bude i nakládat, může mít podle Hany Stýblové pouze pozitivní dopad: „Já bych to vnímala tak, že stát dostane výsledky v obecné rovině a škola v konkrétní rovině a bude s nimi nakládat tak, aby se posouvala kupředu a aby i žáci měli zpětnou vazbu.“

Testování probíhá právě v pátých a devátých třídách proto, že se jedná právě o výstupy, jak je stanovuje Rámcový vzdělávací program. Hana Stýblová vidí testování v pátých třídách jako účelné, ale u testování žáků na konci devátých tříd jí smysl poněkud uniká.

Hana Stýblová vidí jako možné, aby testy plnily i roli filtrační a pomáhaly dětem vybírat další studium.

Problém nastává také v okamžiku středu priorit základních škol. Základními cíli základního vzdělávání jsou totiž kompetence, testy však zjišťují vědomosti. Proto je podle Hany Stýblové nutné se přeorientovat jen na vědomosti, protože kompetence není snadné testovat.

ČTĚTE TAKÉ: Pilotní projekt ‚malých maturit‘ startuje, ČSI má průběžné výsledky

Všechny školy se budou muset připojit k celoplošnému testování v roce 2014. Někteří učitelé i psychologové ale chtějí srovnávací zkoušky zarazit. Nelíbí se jim totiž, že by výsledky testů mohly sloužit k určení toho, na jaký typ školy žák půjde. Ministr Dobeš to odmítá, do budoucnosti ovšem diskuzi na téma využití srovnávacích testů k přestupu na střední školu nevylučuje.

Například ředitel základní školy Dělnická v Karviné Petr Juras si myslí, že testy nemají žádný smysl. „Před několika lety jsme přijali školní vzdělávací program a na jeho základě každá škola dává některé předměty do popředí. V té chvíli nemůžou všichni být všichni na stejném místě, a z toho vyplývá, že republikové testování dáno nějakými standardy nemá význam,“ říká.

Klára Bílá, Martin Hromádka, Michal Schoffer Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme