Začíná kvalifikace na mistrovství v autostopu. Nejlepší vyjedou do Atén a zpátky v červnu

Z Prahy do Athén a nazpět, v co nejkratším čase. Na zhruba čtyři tisíce kilometrů dlouhou trasu, kterou je nutné projet pouze stopem, se vydají v červnu smíšené soutěžní týmy z celé republiky. Dnes je čeká kvalifikační kolo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stopování (ilustrační foto)

Stopování (ilustrační foto) | Foto: licence Creative Commons 2,5 Generic, Sjors Provoost

Čtrnáct soutěžních dvojic vyrazí na cestu z Prahy přes Hradec Králové, Brno, České Budějovice, Plzeň a zpátky v sobotních brzkých ranních hodinách. Cestu musí zvládnout během dneška a stopem. Týmy, které to zvládnou, se utkají znovu v červnu ve finálovém kolem mistrovství v autostopu.

Přípravy a strategie se u každého týmu liší. Dlouholetí kamarádi Honza a Jana z Prahy myslí především na praktické věci.

„Měli bychom si koupit pepřák. To spadá do přípravy,“ navrhuje Jana, zatímco Honza požaduje především zásobu řízků na cestu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Soutěžní týmy se dnes utkají v kvalifikačním kole pro mistrovství republiky v autostopu. S některými natáčela Zuzana Švejdová

Petr Valenta z Olomouce má se stopováním zkušenosti z Asie. Na mistrovství se nijak zvlášť nepřipravuje. Celou soutěž bere stejně jako většina soutěžících s humorem.

„Poslední dobou jsem hodně cestoval, občas si ten boj vyzkoušel v zahraničí, ale po Evropě ani jeden z nás zkušenosti nemáme, tak se uvidí,“ říká Valenta.

„Budu sázet na to, že jedu se štíhlou blondýnkou. Schovám se někde za křovím, ona někoho stopne a já tam přiskočím.“

Doprovodné úkoly

V soutěži nejde jen o čas. Druhým kritériem budou hlasy publika. Všichni soutěžící jsou totiž vybaveni takzvanými GPS lokátory, které budou monitorovat jejich cestu.

Nejdůležitější pravidlo soutěže je ale neutratit za dopravu ani korunu, popisuje pořadatel závodu Pavel Zíka:

„Musí jet výhradně stopem. Můžou stát na silnici a přemlouvat řidiče, nebo si dokonce stopnout pilota letadla, co se jim podaří. Ale nesmí za to platit.“

Gabriela Lustigová s Petrou Křikánovou jsou mistryně v autostopu | Foto: soukromý archiv Gabriely Lustigové

Ve městech smí také využívat městskou hromadnou dopravou.

Cestou do Athén musí soutěžící projet Rumunskem a Bulharskem, domů se pak vrací přes Albánii nebo Itálii. Jakou přesnou trasu si zvolí, už je na nich.

Navíc je čeká pět úkolů, které musí zdokumentovat fotografiemi nebo videem.

„Úkolem je vykoupat se v moři, nechat si uvařit typické jídlo dané země, navštívit vinici nebo pivovar, svézt na koni nebo na oslovi, případně podojit krávu nebo kozu,“ dodává Pavel Zíka.

Cestování autostopem není tak populární, jako bylo na začátku 70. let. I dnes se ale najdou nadšenci, kteří při cestování vyhledávají dobrodružství a chtějí ušetřit. Ochota řidičů stopařům zastavit se ale různí.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme