Začít s ohleduplností na silnicích, to chce odvahu
Jsou důležitější přechodné administrativní potíže úřadů nebo životy motoristů a chodců? Takovou otázku si klade Ivan Hoffman ve své Ranní poznámce a zvažuje všechna sporná ustanovení zákonů o silničním provozu a o řízení motorových vozidel, která vejdou přece jen v platnost už 1. ledna roku 2001.
Silniční zákony budou platit od ledna a ne že ne - rozhodli zákonodárci. Proti názoru, že by se jejich účinnost měla odložit o rok, stojí jiný názor, že totiž měly platit už hodně dávno. Jejich smyslem je zvýšit bezpečnost na silnicích a jedná se tedy o zdraví a životy. To je snad podstatnější než dočasné administrativní potíže s vydáváním řidičských průkazů.
Není žádný důvod odložit o rok používání autosedaček pro děti. Sotva mohou dostat pod stromeček užitečnější dárek. Stejné je to s helmami pro cyklisty. Že každý řidič hravě zvládne rozsvícení světel, je také zřejmé a ti, kteří vědí, že na silnici je důležitější být viděn než vidět, svítí i přes den už dávno. Podstatným argumentem proti odkladu účinnosti zákona je mobilní mánie. I pro zkušeného řidiče je docela problém v hustém provozu vytvořit za volantem textovou zprávu, aniž se při tom podívá autu před sebou do kufru. Právě omezení mobilní komunikace za jízdy určitě zachrání již v příštím roce hodně životů.
Poslance je třeba pochválit za to, že se nezalekli vlastní odvahy a odhlasovali platnost toho, co před tím odhlasovali, a vláda ať se stará, aby uvedla v život zákon, který sama poslancům předložila k úvaze.
Tím nejdůležitějším, co by vláda a především ministr vnitra neměli opomenout, nejsou autoškoly, ale ustanovení o absolutní přednosti chodců na přechodech. Protože se jedná o neslýchaný zásah do řidičovy životní filozofie, bude jistě třeba masivní reklamní kampaně, aby se naučil před každým přechodem preventivně přesunout chodidlo z plynu na brzdu. O absolutní přednosti chodce na přechodu by pak určitě měl v novoročním projevu hovořit prezident. Nejen proto, že až tímto pravidlem se doopravdy stáváme Evropany, ale také proto, aby se naši chodci vstupu do Evropy dožili.