Žádné kontaktní údaje a platby předem. Šmejdi se přesouvají z předváděcích akcí na internet

Počet předváděcích akcí v Česku rychle klesá. Takzvaní šmejdi se z prodejních akcí přesunují nejen na internet, ale i k nabídce zboží po telefonu. Informuje o tom Česká obchodní inspekce. Ta v letošním třetím čtvrtletí našla pochybení jen na dvou předváděcích akcích.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování online. Ilustrační foto. | Foto: Elaine Smith/CC0 1.0 Universal | Zdroj: Flickr

Počty předváděcích akcí a s nimi i uložené pokuty rychle klesají. V letošním třetím čtvrtletí Česká obchodní inspekce zkontrolovala 16 předváděcích akcí - porušení zákona shledala u dvou z nich. V porovnání se stejným obdobím loňského roku je to o 30 kontrol a 28 pokut méně.

'Ahoj babi, víš, kdo volá?' Seniorka předala neznámému muži své celoživotní úspory

Číst článek

V letošním třetím čtvrtletí nabilo právní moci z předchozích měsíců také 12 pokut v hodnotě téměř 4 milionů korun - o 39 pokut a skoro sedm milionů méně než ve stejném období loni. Méně si na předváděcí akce stěžují i sami spotřebitelé. Takové stížností evidovala Česká obchodní inspekce pouze tři. Na e-shopy je takových stížností 1300.

Nejvyšší pokutu, milion a 650 tisíc korun, dostala společnost Bio Natural Medical Czech SE, která mimo jiné odebírala na předváděcích akcích krev seniorům. Druhou nejvyšší pokutu 750 tisíc korun uložili inspektoři společnosti Arrochar, s. r. o. Ta nabízela třeba parní čističe, keramické nože nebo sady nádobí. 600 tisíc musí zaplatit za prohřešky na předváděcích akcích i firma Tri solar, s. r. o.

Enormní nárůst anonymních e-shopů

Jedním z důvodů, proč se šmejdi už tolik nezabývají předváděcími akcemi, je legislativa. Ta společnostem kromě nahlášení předváděcí akce dopředu ukládá i další povinnosti. Prodejci si nesmí vzít peníze za zboží na předváděcí akci ani sedm dní po ní.

Problematických předváděcích akcí ubývá. Obchodní inspekci si stěžovalo jen 12 spotřebitelů

Číst článek

Lidé tak mají dostatek času na to, aby si nákup rozmysleli. Jenže tyto praktiky z trhu nemizí úplně. Přesouvají se na internet, firmy zakládájí e-shopy nebo nabízejí zboží po telefonu.

„Vnímáme enormní nárůst anonymních e-shopů. Každý den zveřejňujeme na stránkách rizikové e-shopy, které na sebe neuvedou žádné kontaktní údaje, obvykle jsou zbožím boty, není to ale pravidlem. Vždy ale chtějí peníze předem na účet,“ říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Problematikou takzvaných šmejdů na internetu se zabývá i Evropská unie. Jednou z možností, jak zvýšit pravomoci dozorových orgánů, třeba České obchodní inspekce, je, aby mohli kontroloři podvodný e-shop uzavřít. To můžou v současné době udělat pouze s kamenným obchodem.

Barbora Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme