Zájem o výměnu nevhodných vánočních dárků je velký
Určitě to také znáte: výběr vánočního dárku se ne vždy povede. Pokud jste i vy dostali nevhodný nebo dokonce nefunkční dárek, nezoufejte. Ve většině případů máte možnost ho vyměnit, případně reklamovat.
Stačí se jen domluvit s tím, kdo vás obdaroval. Bez dokladu o koupi nebo vyplněného záručního listu to totiž půjde jen těžko. Podle zákona má spotřební zboží dvouletou záruku, výjimku tvoří potraviny. Nejlepší je se s reklamací obrátit přímo na prodejce.
"Pokud se jedná o zboží, které se nějakým způsobem porouchá v klasické záruční lhůtě, potom samozřejmě máme právo trvat na tom, aby bylo vzato do reklamačního řízení, říká Jan Mišurec ze Sdružení obrany spotřebitelů.
"Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dnů. Pokud nepřistoupí na tyto podmínky, je na nás, abychom se obrátili buď na soudního znalce, anebo na dozorové orgány, a podali stížnost," dodává Mišurec.
Problém představuje nevhodně vybraný dárek - to totiž není důvod k reklamaci. Prodejci ale většinou vycházejí zákazníkům vstříc a zboží vyměňují nebo vracejí peníze. Není to ale jejich povinnost.
Nejlepší je neporušené a nenošené zboží v původním obalu přinést do obchodu co nejdřív. Lhůtu pro výměnu zboží si každý prodejce určuje sám. Zájem o výměnu nevhodného dárku je po Vánocích velký.
"Nejčastěji lidé vracejí oblečení, většinou jim ,nesedí' velikost a přijdou si toto zboží vyměnit," potvrzuje mluvčí obchodních domů Tesco Eva Karasová.
Velký zájem o výměnu zboží zažívají po Vánocích i v síti prodejen Marks and Spencer. "Refundace se pochopitelně v povánočním období zvyšují, zhruba je to okolo dvanácti procent," dokládá manažerka značky Renata Fišerová.
Většina prodejců nevyměňuje spodní prádlo, hygienické prostředky, DVD a CD nosiče, počítačové hry nebo šperky. Zvláštní kategorii tvoří internetové obchody.
"Samozřejmě platí klasická záruční lhůta, na spotřební zboží dvouletá. Ale je tady jedna výjimka - lidé, kteří nakupují přes telefon, teleshopping, internet nebo katalog, mohou využít možnosti vrácení zboží do 14 dnů od převzetí výrobku bez udání důvodu," upozorňuje Jan Mišurec zeSsdružení obrany spotřebitelů.
Internetový obchod by pak měl do 30 dnů zákazníkovi vrátit peníze bez jakýchkoli sankcí.