Zájemci mohli projít tunelem pod Vltavou
Lidé si dnes mohli zevnitř prohlédnout nový, 168 metrů dlouhý tunel pražského metra, který vede pod Vltavou z Holešovic do Troje. V budoucnu jím budou jezdit vlakové soupravy nové, prodloužené trasy metra IV C ze strany Nádraží Holešovice. Úsek bude měřit téměř 4 kilometry a jeho součástí budou 2 stanice.
Tunel byl podle experta pro betonové konstrukce Jana Vítka pod řeku vsunut unikátní stavební technologií.
"Tunely jsou na trase dva. Jeden už je hotov, druhý je vybetonovaný a připraven v doku na transport někdy během léta," řekl Vítek. První tunel o hmotnosti 6700 tun a délce 168 metrů umístili dělníci do řeky v říjnu. Postup, při němž tubus vybetonovali na břehu a pak ho vsunuli pod dno, použili jako první na světě. "Bylo totiž nutné, aby trasa vedla nízko pod dnem, a proto nebylo možné použít klasický způsob," vysvětlil Vítek.
Nový úsek z Nádraží Holešovice do Ládví bude dlouhý čtyři kilometry. Po dokončení začne stavba další etapy do Letňan, kde by měl provoz začít v roce 2006. Celkové náklady dosáhnou asi 14 miliard korun.