Zákaz tekutin do letadel a tělesné skenery, to jsou opatření zrozená z 11. září 2001

Přísná bezpečnostní opatření, která jsou součástí války s terorismem, lidé nejvíce pociťují při cestování letadlem. Po tragickém 11. září 2001, kdy teroristé zaútočili unesenými letadly na americká města New York a Washington, jsou bezpečnostní kontroly před vstupem do letadla mnohem důkladnější. Do letadla nesmí pasažér pronést množství tekutin, které přesahuje 100ml, a letiště uvažují o zavedení tělesných skenerů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Praha

Letiště Praha | Foto: Tomáš Adamec

Od roku 2006, kdy britská policie oznámila, že se jí podařilo zabránit útokům na letadla do USA, při kterých chtěli teroristé využít výbušniny údajně vyrobených až na palubě letounu z kapalin, je zakázána přeprava většího objemu tekutin a gelů.

Toto omezení plánuje Evropská unie zrušit v roce 2013. Podle Zdeňka Truhláře, ředitele bezpečnostní kontroly Letiště Praha, to závisí na vývoji detektorů, které dokážou rozlišit tekuté výbušniny od neškodných nápojů či parfémů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o bezpečnostních opatřeních na letištích zjišťoval Jaroslav Skalický

„Nějakým způsobem by byl uvolněn režim pro všechny odletové cestující a pro prakticky vešketé tekutiny, které se dneska přepravují. Co se týče těch konkrétních postupů, je to otázka velmi bouřlivého a dynamického vývoje těch technologií a jejich následné certifikace a instalace na letištích,“ dodává Zdeněk Truhlář.

Tělesné skenery

Tělesné skenery vás zkontrolují mnohem důkladněji než dosud běžné bezpečnostní rámy, které reagují na kovové předměty.

„Ten člověk, který vás kontroluje, vidí všechny detaily lidského těla. Mnoho lidí proti tomu protestovalo,“ říká Jan Lajka, šéf Asociace leteckých provozovatelů.

Skenery jsou ale velmi drahé, navíc není jasné, jak vysoké zdravotní riziko pro cestující představují.

„Všechny tyto ‚mašinky‘ svým způsobem vyzařují. Odborníci ze Spojených států říkají, že patnáctiminutové záření na toho cestujícího je pouze zlomkem toho, čemu je ten cestující vystaven při normální chůzi po městě,“ dodává Jan Lajka.

Europoslanci z výboru pro dopravu připustili, že určité typy skenerů mohou zvýšit bezpečnostní kontroly na letištích. Cestující by ale měli mít možnost odmítnout projít skenerem, i za cenu toho, že se podrobí jiné formě prohlídky, která zajistí, že budou zkontrolování stejně, jako kdyby skenerem prošli.

Až Evropská komise pravidla pro používání skenerů vytvoří, bude rozhodnutí o případném zavedení tělesných skenerů na odpovídajících orgánech, pod které letiště patří, v Česku na ministerstvu dopravy.

V Evropě už skenery testovaly Británie, Nizozemsko a Francie.

„Je zjevné a je to vidět ve všech oborech činnosti, že moderní technologie jsou postupně instalovány a letiště vždycky v tohle hraje prim, takže bezpečnostní skenery asi ano, ale jestli ve stávající podobě, to je otázkou,“ soudí Zdeněk Truhlář, ředitel bezpečnostní kontroly Letiště Praha.

Jaroslav Skalický, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme