Kremlík po schůzce s Babišem: Zakázku k dálničním známkám za 400 milionů nezrušíme

Ministr dopravy Vladimír Kremlík za ANO oznámil, že zakázka k elektronickým dálničním známkám za zhruba 400 milionů korun se rušit nebude. Řekl to po páteční schůzce s premiérem a šéfem ANO Andrejem Babišem. Se Státním fondem dopravní infrastruktury ale bude hledat cesty k jejímu zlevnění.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 16:07 17. 1. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vladimír Kremlík | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Systém by mohl zlevnit co možná největším otevřením částí, které jsou nyní nastavené jako utajené. Právě režim utajení zakázku prodražoval.

Špatně zorganizovaná, řekl Babiš o zakázce k dálničním známkám za 400 milionů. Fond to odmítl

Číst článek

„S panem premiérem jsme řešili veřejnou zakázku na informační systém elektronické dálniční známky. Státní fond dopravní infrastruktury dostal zadání systém co nejvíce otevřít, vyjmout z něj ty části, které nemusí být utajené, a tímto způsobem usilovat o jeho další zlevnění,“ napsal na svém twitteru ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Ministr ani šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica nechtěli před podrobnou analýzou odhadovat, o kolik by zakázka mohla zlevnit. Vybraná společnost Asseco Central Europe měla od státu dostat 401 milionů korun, což se premiérovi Andreji Babišovi i opozici zdálo hodně.

A zakázka nevzbuzuje důvěru ani u koaliční ČSSD, řekl v pátek první místopředseda strany Roman Onderka. Nedokážu si představit, co bylo za 400 milionů pořízeno, řekl. Podobná zakázka by se podle něj vždy měla projednávat na vládě. Záležitosti, které se dotýkají částek ve stamilionech a jsou dlouhodobé, by se měly projednávat minimálně formou informace na zasedání vlády, dodal Onderka.

‚Hrubě se mi to nelíbí‘

Předseda vlády zakázku na e-shop a další části systému elektronických dálničních známek v pátek dopoledne ostře zkritizoval. Podle něj byla špatně zorganizována a měla by být zrušena.

„Celé je to od počátku špatně. Hrubě se mi to nelíbí. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno,“ prohlásil Babiš. Je podle něj absurdní, že vláda řeší „haléřové záležitosti“, a podobnou zakázku nikoli.

Státní fond dopravní infrastruktury, který má přípravu elektronické dálniční známky na starosti, ale kritiku odmítl. Na páteční tiskové konferenci uvedl, že si za zakázkou stojí. Organizace zakázky byla podle něj v pořádku. 

Průměrné roční náklady by se podle šéfa fondu Zbyňka Hořelici v příštích deseti letech měly pohybovat okolo 205 milionů korun, přibližně o 120 milionů méně než v současnosti.

Firma Asseco se k celé věci zatím oficiálně nevyjádřila.

Stamilionová zakázka

Státní fond dopravní infrastruktury plánuje utratit 401 milionů korun za e-shop, call centrum, uživatelský portál, mobilní aplikaci a další služby potřebné pro prodej elektronických dálničních známek. Ty se mají začít prodávat 1. ledna 2021, nahradí dosavadní papírové kupony.

Podle Hořelici jde o maximální částku, v budoucnu se může snížit. Cenu podle fondu potvrdil i posudek, který vypracovala Znalecká kancelář Dr. Ludvíka.

„Jde o významný informační systém, který bude navázán na další státní systémy,“ uvedl Hořelica. Upozornil, že stát bude vlastníkem IT systému, což v budoucnu umožní vybrat jiného provozovatele nebo převzít jeho provoz do vlastních rukou.

Zakázka proběhla v režimu důvěrné, není proto jasné, kolik peněz budou jednotlivé položky stát. Nebyla také vyhlášena klasická veřejná soutěž. Státní fond nejdříve vybral jen pět firem, které mohou pracovat v důvěrném režimu.

Byly to společnosti Asseco Central Europe, Autocont, ČD Informační servis, Komix a Adastra. Podle zástupců fondu nebylo z časových důvodů možné oslovit více firem. Zakázku nakonec vyhrála firma Asseco Central Europe, se kterou již ministerstvo podepsalo smlouvu. Ta bude systém i další čtyři roky provozovat.

Příloha smlouvy, ve které jsou parametry zakázky ohledně systému na prodej elektronických dálničních známek, je pak kompletně začerněná.

Jak vzniká zakázka k dálničním známkám za 400 milionů? Její parametry ministerstvo tají

Číst článek

Některé parametry už ale zástupci ministerstva prozradili. „Call centrum má například běžet 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, má být schopno komunikovat ve třech řečech (češtině, angličtině a němčině) a musí být schopno pokrýt očekávaný velký počet dotazů při nastartování projektu,“ uvedl pro iROZHLAS.cz zakladatel portálu Hlídač státu Michal Bláha.

Bez podrobností ale podle něj nelze vysvětlit, proč systém stojí více než 400 milionů korun. „Ta cena je velmi vysoká. Nebál bych se říct násobně – až pětkrát nebo desetkrát – předražená,“ myslí si Bláha.

Ministerstvo dopravy, pod které fond spadá, brání utajení například tím, že součástí zakázky jsou i automobily osvobozené od dálničního poplatku, mezi které patří i vozidla tajných služeb. „Částečně používají i argument, že by to odhalilo bezpečností parametry systému a ohrozilo by to jeho bezpečnost, což je nesmysl,“ řekl Bláha.

Důvodem, proč stát nechce zveřejnit podrobnosti o zakázce, je kromě důvěrného režimu i to, že tyto informace považuje společnost za svoje obchodní tajemství.

ako, dok, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme