Zákazníci od dubna z obalů zjistí, odkud pochází prodávané maso

Už za týden získají zákazníci lepší přehled, odkud pochází maso, které si kupují. Řeznictví i supermarkety musí od 1. dubna povinně na obalech uvádět zemi původu. A to u vepřového, drůbežího, skopového nebo i kozího masa. Nařízením Evropské unie se jen v Česku bude řídit zhruba 7000 podniků. Novinka se ale netýká mletého masa, u něj zákazníci původ nezjistí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vepřové maso

Vepřové maso | Foto: Fotobanka PhotoRack

Doposud se země původu povinně uváděla jen u hovězího. U ostatních druhů masa se vyznačoval pouze výrobce, který mohl být český a maso brát z jiného státu.

To teď změní nové unijní nařízení. Takzvaný rodný list zvířete se objeví i u vepřového, drůbežího, skopového a kozího masa.

„Zákazník přijde do obchodu, tam dostane informaci z jakého chovu a země maso čerstvé či zmražené pochází. Jestli je z EU, z České republiky, nebo jestli je ze třetích zemí,“ potvrdil náměstek ministra zemědělství Jindřich Šnejdrla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Evropská unie výrobcům nařídila uvádět takzvaný rodný list zvířete. O změně mluvila se zákazníky i prodejci Zuzana Švejdová

Podle agrárního analytika si přesto kupující nebude moci být stoprocentně jistý, že maso pochází z českého chovu.

„Pakliže to prase bude chováno a krmeno a poraženo v ČR většinu svého života, tak i tam lze dávat označení země původu Česká republika, byť se selata narodila někde jinde,“ vysvětlil.

Připravit na nová označení se musí zhruba 7000 českých provozoven. Pro velké firmy změna etiket znamená i vyšší náklady.

Komplikaci pro výrobce

„Pokud ta malá etiketa už neumožní doplnit údaje o původu masa, tak tam bude muset uvažovat o zvětšení etikety, což může samozřejmě nést dodatečné náklady. Může to v krajních případech znamenat i třeba nákup hardwaru, nových tiskáren a podobně,“ upozornil ředitel Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina.

Například firma z Trhového Štěpánova ročně vyprodukuje 15 milionů kuřat. Podle obchodního ředitele firmy Zdeňka Jandejska se proto nové obaly prodraží.

„Jenom u etiket, které jsme museli zvětšit, činí zvýšení nákladů asi 20 procent, což znamená navýšení o desetitisíce korun. Bylo nutné i přepracovat potištěné sáčky,“ řekl.

Co si dávají do nákupního košíku, zajímá české zákazníky čím dál víc. Složení a původ potravin zjišťují kromě masa také u zeleniny a ovoce.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme