Základní školy čekají do dvou let srovnávací testy. Některé se bojí zmatku

Srovnávací testy pro žáky v pátých a devátých třídách na základních školách by mohly odstartovat do dvou let. Podle školských expertů případné vládní koalice se testováním pozná, jak kvalitní je konkrétní škola.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vyučující s žačkou

Vyučující s žačkou | Foto: Břetislav Tureček | Zdroj: Český rozhlas

Školy nyní mají své vzdělávací programy. Ty se budou měnit, ale jen nepatrně. Mělo by být totiž jasné, co žák páté a deváté třídy musí umět.

Přehrát

00:00 / 00:00

O přípravě srovnávacích testů na základních školách hovořila v Odpoledním Radiožurnálu redaktorka Klára Bílá

Rámcové vzdělávací programy to určují v podstatě jen obecně. Některé školy například učí zlomky ve čtvrté třídě, zatímco jiné až v šesté. Podle Josefa Dobeše z Věcí veřejných by měl být zavedený určitý standard.

„Sloužit by nám měl ke zpětné vazbě pro školy i pro děti a rodiče, jak na tom ve škole jsou. Musí se změřit i přidaná hodnota školy, to znamená ukázat, jak škola pomáhá handicapovaným dětem. Pak by to mělo změřit takzvaná subjektivní kritéria, kde by se mělo ukázat klima a spokojenost ve škole,“ vysvětlil Dobeš.

Školy musí upravit vzdělávací programy

Většina ředitelů škol, které Český rozhlas oslovil, srovnávací testy vítá. Někteří z nich už využívají podobné testy od jedné soukromé společnosti.

Podle jiných ale úprava školních vzdělávacích programů bude trochu problematická. Učitelé na nich pracovali několik let a nyní je zase budou muset měnit, říká ředitelka pražské Základní školy Ohradní Marie Zimová:

„Školní vzdělávací program nám dost rozvolnil požadavky na znalosti dětí, takže budou možná opět problémy, než se všechno sladí.“

V Evropě jsou srovnávací testy jsou běžné

Podobné srovnávací testy jsou běžné ve většině Evropy. Testují kvalitu vzdělávacích zařízení, nebo je samotné školy používají při přijímacích zkouškách.

V některých zemích se také testuje, jaké individuální potřeby žáci mají, popisuje Karel Rýdl, který působí na Univerzitě Pardubice a zabývá se srovnávací pedagogikou:

„My jsme dneska z větších států vedle Řecka a Walesu jedinou zemí, která tyto testy nemá zavedené. Teď se i chystá Slovensko, že je zavede, ve smyslu zjistit kvalitu žáků pro postup do vyšších ročníků.“

Na přípravě srovnávacích zkoušek v Česku by se podle školského experta z ODS Waltera Bartoše měla podílet hlavně ministerská organizace Cermat, která připravuje státní maturitu. O tom se ale bude ještě jednat.

Martin Hromádka, Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme