Základní školy musí přijímat i děti s autismem, rozhodl nepravomocně soud
Běžné základní školy musejí přijímat i autistické děti. Rozhodl o tom Okresní soud ve Vyškově, na který se obrátila rodina mladého autisty Jana z Milešovic. Chlapce odmítlo přijmout celkem 15 škol včetně spádové školy, která mu vzdělání podle nepravomocného verdiktu zajistit musí.
Honzovi z Milešovic na Vyškovsku je dnes 15 let. Stejně jako ostatní lidé s autismem se může na nátlak chovat agresivně a s okolím obecně komunikuje obtížně.
Jeho rodina se rozhodla, že chce, aby chodil do běžné školy v Milešovicích. Ta ho ale stejně jako dalších 14 základních škol v Jihomoravském kraji odmítla.
Matka chlapce tak podala žalobu a uspěla. U soudu ji zastupovala právnička Ligy lidských práv Šárka Dušková, která tvrdí, že jde o přelomový rozsudek.
Soudní spor zatím nepravomocně prohrála obec Milešovice, její starosta uznává, že škola chybovala
„Podávali jsme žalobu podle zákona o ochraně proti diskriminaci a proti obci, protože obec nezajistila podmínky pro vzdělávání ve spádové škole daného dítěte, ačkoli má podle školského zákona povinnost,“ říká Dušková.
O odvolání rozhodnou zastupitelé
Rozsudek je zatím nepravomocný. Vedení obce Milešovice zatím neřeklo, jestli se proti němu odvolá - budou o tom rozhodovat zastupitelé. Vesnice má rodině podle verdiktu Okresního soudu ve Vyškově zaplatit také 50 tisíc korun.
Prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová rozsudek nechtěla blíž komentovat, protože nezná detaily celého sporu. Většina běžných škol ale podle ní s žáky s autismem umí pracovat. Pro některé děti se silnými projevy autismu se ale hodí spíš speciální školy.
„Opravdu se už musí rozlišit, jaký stupeň postižení žáka je, protože ne vždycky je základní vzdělávání pro žáka výhodou. Nebráníme se tomu, máme asistenty, umíme s dětmi pracovat, ale jen do určitého stupně poškození,“ vysvětluje Stýblová.
„Já ty rodiče chápu. Vím, že si pořád myslí, že základní vzdělávání je pro jejich dítě to nejlepší. Ne při každé diagnóze jsem o tom přesvědčená. Máme kvalitní speciální školství,“ dodává.
Porucha autistického spektra je vrozená. Lidé se chovají nepřiměřeně, na nátlak reagují agresivně, obtížně komunikují s okolím.
Pro školy je vodítkem hlavně vyjádření pedagogicko-psychologických poraden. Podle odhadů v Česku žije s určitou formou autismu asi 100 tisíc lidí.