Zatčení teroristy bylo amatérské, zjistila Mladá fronta Dnes

Zatýkání teroristy bylo amatérské, tvrdí podle Mladé fronty Dnes pilot. Top manažeři končí kvůli lustracím, upozorňují Hospodářské a Lidové noviny. Stát vybírá za práci mnoho, nezaměstnanost je proto vysoká, konstatuje Právo. Mladá fronta Dnes zase píše, že dráhy tlačí konkurence - jdou s cenami dolů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Alena Palečková

Zatčení Ousammy Kassira, který je ve Spojených státech obžalován ze snahy vybudovat teroristický tábor ve státě Oregon, se mohlo lehce zvrtnout v blamáž policie. V dnešní Mladé frontě Dnes to tvrdí kapitán letounu, na jehož palubě Kassir do Prahy přiletěl. Pilot David Reimer listu popsal, jak akce probíhala. Policie se podle něj prý chovala tak, jako by vůbec neměla žádný plán. O údajném teroristovi ho informovala pouhou půlhodinu před přistáním. Letoun nebyl naveden k terminálu, ale co nejdál od něj. Na ploše čekalo nezvyklé množství aut, nebyl ale přistaven autobus pro cestující. Na něj se čekalo 15 minut. To všechno mohlo vzbudit v dotyčném muži podezření, mohl snadno zpanikařit a ohrozit cestující, soudí pilot. Policejní prezidium to ale odmítá. Při bleskovém zásahu podle něj nebyly žádné obtíže.

Kvůli lustračnímu zákonu opouštějí své místo v největších tuzemských firmách nejméně dva špičkoví manažeři - místopředseda představenstva ČEZ Petr Vobořil a viceprezident Českých aerolinií Bohuslav Šantrůček. Upozorňují na to Hospodářské i Lidové noviny. Není to proto, že by se měnil zákon nebo firemní předpisy. To jen na konci roku státní vlastnictví ve firmách přejde z Fondu národního majetku na Ministerstvo financí, vysvětlují deníky. Lustrační zákon se týká akciových společností, kde má stát většinu. Podmínky zákona budou muset splňovat ředitelé firem a jimi přímo řízení vedoucí pracovníci, což mohou být náměstci nebo ředitelé divizí.

Petr Vobořil i Bohuslav Šantrůček podle Hospodářských novin před rokem 1989 působili v Lidových milicích. Vobořil patří od roku 1995 mezi klíčové lidi ČEZu. Dlouhodobě se zabývá strategií a obchodem s elektřinou, je významným nositelem firemního know-how a ČEZ do jeho profesního rozvoje investoval. Ani ČEZ, ani pan Vobořil nebudou obcházet zákon, podrobnosti zveřejníme ve čtvrtek, řekl listu mluvčí elektrárenské společnosti Ladislav Kříž. Neuvedl, jaké místo má "pozitivně lustrovaný" manažer v prosperujícím podniku dál zastávat.

Ani rozsáhlá novela daňového zákona výrazným způsobem nesnižuje celkové daňové zatížení práce. To je totiž kromě samotné daně z příjmu dáno i platbami sociálního pojištění, které zůstávají na vysoké úrovni, platné od roku 1996. A to nepřispívá ke snižování nezaměstnanosti. Pro dnešní Právo to napsal finanční analytik Jan Široký, který přednáší na ekonomické fakultě Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě. Dal si tu práci a spočítal, že stát dostane za to, aby zaměstnanec měl čistý plat 13.837 korun, celkem 10.760 korun. Zaměstnavateli se tak vyplatí koupit například nový počítačový program, který může daného pracovníka nahradit, a navíc nemarodí a nemá polední přestávky. I to je jedna z příčin současné vysoké nezaměstnanosti.

České dráhy dělají vše pro to, aby se udržely na rychlíkových tratích, kam chce stát pustit konkurenci. Ve veřejné soutěži na provozování rychlíků na prvních dvou tratích nabídly až šestkrát nižší cenu než soukromá konkurence. Napsala to dnešní Mladá fronta Dnes. Sdružení železničních společností upozorňuje na to, že nabídka Českých drah je nereálná a neodpovídá nákladům. Například na trati z Mostu do Plzně chtějí dráhy od státu jen 8 milionu korun na doplacení ztráty, zatímco konkurenční Viamont požaduje skoro 54 milionu korun. Podobné je to i na trati z Pardubic do Liberce. Dráhy odmítají, že by šly pod cenu. Zjistit ale, kolik dostávají za obě tratě, není možné. Ministerstvo dopravy totiž doplácí drahám ztráty za všechny rychlíky a expresy jako jeden celek, uzavírá Mladá fronta Dnes.

Jana Zemanová, Vilém Janouš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme