Zavedení elektronických vinět se zřejmě posune o pět let

Řidiči zřejmě dál budou používat papírové dálniční známky. Původně je měly od příštího roku nahradit elektronické viněty, poslanci ale jejich zavedení posunuli o pět let.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice (ilustrační foto) | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

O odklad žádal Senát, který teď musí normu ještě schválit v závěrečném hlasování. Senátorům vadila nákladnost celého systému. Česko by podle jejich propočtu mělo odkladem ušetřit miliardu a půl ročně.

Pro normu zvedli ruku poslanci napříč politickým spektrem. Předseda bezpečnostního výboru sněmovny František Bublan z ČSSD je z výsledkem hlasovaní spokojen.

Přehrát

00:00 / 00:00

elektronické viněty.mp3

„Odložení o pět let je v tuto chvíli asi nejrozumnější varianta, do té doby se může připravit nějaké komplexní řešení pomocí satelitu. Myslím si, že by to bylo levnější a průchodnější a taky by nám silnice nehyzdily sběrné brány,“ řekl Bublan.

Ministerstvo dopravy je na papírové dálniční známky připraveno. Kupony pro rok 2011 už jsou natištěné.

„Měli jsme určité indicie, že tato aktivita bude vznesena. Také bychom do začátku roku 2011 nebyli schopni zajistit plnou integraci elektronických vinět do stávajících systémů,“ říká ředitel Odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy Milan Dont.

Autoři návrhu, který s odkladem elektronických vinět počítá, tvrdí, že za každý rok, kdy ještě budou platit papírové známky, stát ušetří skoro půl druhé miliardy korun.

Satelitní sledování nebo elektronické mýtné?

Podle předsedy vědecké rady České společnosti pro kybernetiku a informatiku Jiřího Kofránka mají elektronické viněty řadu výhod. Zpoplatňují automobily podle počtu ujetých kilometrů a dají se napojit na celou řadu telematických služeb:

„Evropa ale v nejbližších letech přejde na systém satelitního sledování a bylo by asi vhodné, abychom se drželi technologických kritérií, které bude Evropa sjednocovat. A ne dávat systém, ze kterého bude profitovat pouze stávají provozovatel mýtného.“

Podle generálního ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe je satelitní technologie nesmyslně náročná a drahá:

„V patnácti zemích Evropy běží elektronický mýtný systém na mikrovlnné technologii. Nikdo nezpoplatňuje osobní vozidla pomocí satelitní technologie, protože je to nesmyslně náročné.“

Igor Maňour, Martina Spěváčková, Michaela Vydrová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme