Zdeněk Svěrák vyhrál spor nad Bauhausem

Herec a textař Zdeněk Svěrák se dnes dočkal rozsudku nad společností Bauhaus. Ta v září roku 2004 použila na své velkoplošné reklamě text ze Svěrákovy písně "Dělání". Podle Krajského soudu v Brně se má stavební velkoobchod Svěrákovi omluvit a zaplatit 200 tisíc korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zdeněk Svěrák

Zdeněk Svěrák | Foto: Šárka Ševčíková

Bauhaus zneužil autorských práv, když bez Svěrákova vědomí použil text "Upeč třeba chleba, postav třeba zeď" a ještě jej zkrátil na "Upeč... třeba zeď..." Soudce staví rozsudek na skutečnosti, že použitý slogan není logický a nutí zákazníky aby si domysleli text Svěrákovy písně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zdeněk Svěrák popisuje v rozhovoru s Veronikou Sedláčkovou vleklý spor s velkoobchodem Bauhaus.

"Když jsem ten billboard viděl, byla tam paní u míchačky a u toho byl nápis Upeč... třeba zeď..., tak jsem si říkal - Heleď, oni mě vykradli! A tak chci dokázat, že jo," popisuje objevení reklamy Bauhausu Svěrák.

Spor o "Dělání" se táhne už pět let. Krajský soud v Brně přitom už dvakrát vynesl stejný rozsudek, jako dnes. I tentokrát má ale žalovaný právo na další odvolání. Zdeněk Svěrák tuto situaci s úsměvem komentuje: " Já už jsem se několikrát zaradoval z vítězství a vždycky to dopadlo tak, že se protivník odvolal. A teď to bude zas, takže já bych to ještě nevyhlašoval."

Přehrát

00:00 / 00:00

Právní zástupce Zdeňka Svěráka, Richard Pecha, vysvětluje, že konec kauzy o autorská práva se blíží.

Bauhaus je v celé kauze poměrně zarputilý. Richard Pecha k tomu dodává: "Argumenty už byly za hranicí obecného vkusu. Asi nemohly ani mít vliv na názor soudu, protože asi těžko někdo bude popírat všeobecnou známost toho textu. A pokud tak činí, tak zeslabuje důvěryhodnost svojí pozice v tom sporu."

Podle Svěráka je píseň "Dělání" všeobecně známá už i pro její časté opakování v televizi. "Když se ptám dětí, kterou z našich písniček - Uhlířových a mých - znají, tak je to nejčastěji 'Není nutno' a 'Dělání'," dodává.

Ačkoliv má Bauhaus ještě jednu možnost odvolání, Svěrákův advokát si myslí, že se celá věc pravděpodobně v nejbližší době uzavře: "Z profesní stránky byl provedeny všechny důkazy. Ta věc stejně spočívá na právním posouzení. Předpokládám, že Vrchní soud v Olomouci nebude věc rušit a vracet. Otázkou je, jestli bude žalovaný cítit potřebu mimořádných opravných prostředků."

Přehrát

00:00 / 00:00

Richard Pecha, právní zástupce Zdeňka Svěráka, popisuje zarputilost společnosti Bauhaus při sporu.

Užití autorských práv v reklamní praxi

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace, Pavla Brabce, je postup užití autorských práv v reklamě zcela logický. Když něco není Vaše, musíte pátrat po tom, čí to je. Poté oslovit autora a samozřejmě uhradit příslušnou částku." Porušení autorských práv se neměří podle toho, kolik použijete slov. Je to vše individuální, ale i těch několik slov může přinést kompetetivní výhodu tomu, kdo to poruší. "

Každý, kdo zneužije autorských práv samozřejmě kalkuluje s popularitou díla: "To, že použijete něco známého, je velmi výhodné. Posluchači nebo diváci už s tím umějí pracovat. Je to takzvaný idiom. Vytváří to asociace myšlení. A to šetří čas, práci i peníze. Proto je tak důležité, dávat pozor, zda neužíváte něco, co je autorsky chráněno," říká Brabec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace, Pavel Brabec, vysvětluje užití autorsky chráněných děl v reklamě.

Spory o autorská práva jsou podle Pavla Brabce celkem časté, ačkoliv ne úplně na denním pořádku. Svěrákův případ je viditelný, ale pod reklamní pokličkou toho doutná mnohem víc. Brabec podotýká, že texty nejsou vždy problémem. Mnohem větší potíže s právy jsou v oblasti hudby.

K problémům s užitím přitom může dojít i nevědomě: "Například se použije hudba Bedřicha Smetany. Uživatel má dojem, že autor už je mrtvý a práva jsou tedy volná. Ale není tomu tak, protože orchestr, který hudbu nahrál je ještě živý a i ten má právo na to být odškodnění"

Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace nemá vlastní poradnu, ale pořádá školení. Podle Brabce je však věcí každé profesionální reklamní agentury, aby si na tyto věci dávala pozor.

Zuzana Kopuletá, Veronika Sedláčková, Zuzana Walterová, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme